Het zware leven in The Outback!

23 maart 2017 - Alice Springs, Australië

Het allemaal,

ik dacht ik laat iets van mij horen. De afgelopen tijd niet of erg slechte verbinding gehad in de Bush. In Alice Springs vat dut gelukkig wel mee. Hier blijf ik nog drie dagen en dan op pad naar de uluru. Ben erg benieuwd! Lees maar wat ik verder heb uitgespookt!

Dag 39 van Melbourne naar de twaalf apostelen.

Vandaag vroeg op namelijk 6:00 uur om op 6:30 uit te checken en naar de ophaalplek te lopen. Hier heb ik mij binnen gemeld. Ik moest nog 10 minuten wachten tot de bus kwam voor onze tour. Uiteindelijk kwam deze bus met aanhanger en werd er aan ons gevraagd door de chauffeur (Matt) uit welk land we kwamen. Heel leuk want hij deelde ons in in teams van land. Net toen wij Melbourne verlieten speelde hij een liedje dat ging over dat alles in Australië probeert te vermoorden maar dat je wel welkom  bent. Erg grappig.

Onderweg zat ik naar een Duitse jongen waar ik een tijd mee heb gekletst. Onze eerste stop was in een plaatsje waar hè kon surfen en dus ook veel winkels had waar je spullen kon kopen om te surfen. Erg grappig om dat te zien. Daarna door naar het begin van the Great Ocean road. Daar hebben ze een poort gemaakt om de gevallen soldaten van de eerste en tweede Wereldoorlog te herdenken omdat na de eerste Wereldoorlog de soldaten zijn begonnen met het bouwen van de weg. Na het begin van the Great Ocean road hebben we langs de kust gereden meteen mooi uitzicht echt ongelofelijk mooi. Na een tijd kwamen we op wen plek met veel eucalyptus bomen dus gingen we opzoek naar koala's. Ik heb er toen twee gezien die in de boom aan het slapen waren. Koala's slapen zoveel omdat eucalyptus giftig is en moeilijk te verteren. Daarom moet de koala heel rustig aan doen om alles te verteren en slaapt hij veel.  Na het spotten van koala's naar de plek waar we gingen eten. Dit was bij een vuurtoren. We kregen worstje met gebakken uien met salade. Erg lekker. Daarna zijn we de vuurtoren op geweest en naar een aboriginalhut waar we een uitleg hebben gehad over de verschillende manieren van jagen met een boemerang. Toen zijn we verder gereden naar de Otway national park en hebben daar een wandeling gemaakt door een stuk regenwoud. Het leuke is dat Matt onze chauffeur ontzettend veel weet over de natuur. Toen doorgereden naar het begin van de twaalf apostelen. Er waren daar drie wandelingen en ik heb ze alle drie gedaan. Heel erg mooie rotsformaties en de zee was ook erg woest. Prachtig! Morgen vroeg gaan we naar de twaalf apostelen omdat het dan minder druk is en je makkelijker een foto kunt maken. Na de wandelingen door gereden naar het hostel waar we overnachten. Pap die ga jij erg leuk vinden want dit hostel had een eigen bierbrouwerij en omdat ze net waren geopend kon je een kijkje nemen in de brouwerij. Na het inchecken heb ik dat ook gedaan en heb een tijdje gepraat met de bierbrouwer die uit Duitsland kwam. Ook heb ik natuurlijk verschillende biertjes geproefd en ze waren erg lekker! Na het proeven naar een restaurant waar we pizza gingen eten was erg gezellig en na het eten zijn we in het café van het hostel gaan zitten. We hebben natuurlijk zelfgebrouwen biertjes gedronken en erg veel gekletst. Daarna heb ik 's avonds laat mijn tanden gepoetst en naar bed.

Dag 40 van Port Cambell naar The Grampians

Vanmorgen erg vroeg op want een aantal mensen hadden hun wekker op 6:00 uur gezet terwijl wij om 7:00 moesten verzamelen. In de ochtend heb ik gedoucht en daarna mijn lunch gemaakt. Toen geholpen met het inladen van de tassen. Daarna gingen we naar the Gibson Steps en naar de twaalf apostelen! Na een kort ritje uitgestapt en naar beneden gelopen. Hier konden we goed de eerst rots van de twaalf apostelen zien. Erg mooi! Daarna de bus in en na een minuut weer uitstappen voor de rest van de apostelen. Het waren eerst negen rotsen maar een van de apostelen is neergestort dus nu zijn het er acht. Dit was ook erg mooi. Op de terugweg naar de bus ook nog twee wilde wallaby gezien. Na de twaalf apostelen naar the London bridge geweest. Dat is een rotsformatie die erg veel lijkt op een brug. Deze was eerst verbonden met het vaste land maar in de jaren 90 is dit deel wat verbonden was aan het land ingestort. Na de London bridge zijn we naar andere rotsformaties in de zee gaan bekijken. Deze hadden een oranje kleur. Heel erg mooi! Daarna doorgereden naar de lunchlocatie namelijk town hall. Dit was een vulkaan die ontploft is maar de krater is er nog wel. Wij hebben in deze krater gegeten. Er waren daar ook wilde emoe's die vaak naar je toe kwamen omdat je brood in je handen had. Je moet je dan groot maken en dan gaan ze weg. Daar ook nog een koala gezien. Na de lunch naar het zuiden van de Grampians gereden. Daar uitgestapt bij een uitkijkpunt waar je over een groot deel van de Grampians uit kon kijken. Wij zijn er nu ook achter gekomen dat Matt onze chauffeur een ranger was in the Grampians. Na het uitkijkpunt naar het hostel gereden waar we na het inchecken een wandeling hebben gemaakt. De honden van het hostel hebben ons de weg gewezen. Erg leuk! Geen kangoeroes gezien omdat we de honden met ons mee hadden maar toen we naar onze hut liepen stonden daar drie kangoeroes. Een moeder met twee kleintjes. Wij zijn toen steeds een stukje dichter naar de kangoeroes gelopen. Op een bepaald moment stond ik op tien meter afstand. Echt heel tof! Na de leuke ervaring met de kangoeroe naar de lounge waar al een aantal mensen zaten. Daar gekletst tot ze iemand nodig hadden om te barbecuen. Ik heb toen saté en jawel kangoeroe gebakken om de barbecue. Kangoeroe smaakt heel erg naar rund maar is iets zoeter echt heel gek maar wel erg lekker. Na de barbecue geluisterd naar de verhalen van Steve de eigenaar van het hostel die zijn hostel tegen een grote brand had beschermd. Echt heel leuk om naar te luisteren. Toen naar bed waar een grote spin op het plafond van de badkamer zat. Daarna gaan slapen maar dat was erg moeilijk omdat iemand in mijn kamer echt enorm snurkte. Zelfs met oordoppen in hoorde ik het nog duidelijk.

Dag 41: van de Grampians naar Aderlaide

Vandaag ook weer vroeg op na heel weinig geslapen te hebben. Gedoucht en daarna op zoek naar kangoeroes en deze hadden we snel gevonden. Het was een groep van wel 25 kangoeroes maar de wind stond de verkeerde kant op waardoor ze snel doorhadden dat we er waren. Nadat ze weg waren gesprongen ontbeten en mijn lunch gemaakt. Daarna zijn we naar de MacKenzie falls geweest. Je moest hier een trap voor af. Daarna zie je deze ontzettend mooie waterval. Wij zijn na de MacKenzie falls naar een plaatsje gereden waar we een wandeling hebben gemaakt. Je kon kiezen uit twee wandelingen 1 van een kwartier en de andere van een uur. Ik heb die van een uur gedaan en heeft ons een fantastisch uitzicht gegeven. Heel erg mooi! De terugweg duurde langer dan verwacht daarom kwamen we iets later aan. Daarna op pad om de bus naar Aderlaide te halen. Na de overstap dacht ik dat het niet heel lang zou duren voordat we in Aderlaide waren maar het was nog 400 km rijden! Oeps de afstanden zijn toch groter dan ik had verwacht. Een goede les. Onderweg hadden we een pauze bij een soort wegrestaurant en daarna door naar Aderlaide. Daar aangekomen kwam ik erachter dat mij hostel om de hoek  van de bushalte lag. Heel makkelijk. Ingecheckt en daarna wat boodschappen gedaan. Na de boodschappen gegeten en aan mijn dagboek gewerkt. Daarna ben ik gaan slapen.

Dag 42: Adelaide

Vandaag extra vroeg opgestaan omdat ik even vergeten was dat ik een halve tijdzone was verschoven en het een half uur later was. Vond het al zo gek dat mijn kamergenoten zo aan het zeuren waren. Daarna pannenkoeken gegeten en gedoucht. Daarna op pad de stad in waar ik ben begonnen te lopen Nasr de botanische tuinen. Onderweg ben ik verschillende gebouwen tegen gekomen zoals het parlement, de universiteit, een aantal kerken en de centrale bibliotheek. Hier ben ik binnen geweest en hadden ze een vr. bril waar je allerlei dingen mee moest doen. Het was hier nogal druk dus ga dat waarschijnlijk morgenvroeg doen. Daarna ook een tijdje rondgelopen op het terrein van de universiteit. Ik zie er gelukkig uit als een student want anders werd je bij bepaalde gebouwen tegen gehouden. Deze gebouwen waren erg oud maar ook erg mooi! Aangekomen in de botanische tuin een rondje gelopen langs de verschillende bomen eb bloemen. Ik ven toen in een kas geweest waar je op een soort brug kon lopen waardoor je een grote deel van de kas kon overzien. In de buurt was ook een uitkijkpunt waar je over een groot deel van de botanische tuinen kon kijken. Ik hoorde toen wat lawaai achter mij en zag dat er een kaketoe zat. Heel grappig! Hij keek mij aan en heb hem toen een stukje brood gegeven. Toen doorgelopen door de botanische tuin tot ik een museum tegen kwam. Ik ben in het museum geweest waar veel zaden en planten per familie bij elkaar lagen. Ook kreeg je een uitleg waar de verschillende planten allemaal voor gebruikt kunnen worden. Ik ben na het museum naar de cactuskas gelopen en deze zat zoals de naam dat al verraad vol met cactussen. Na de kas naar het hostel gelopen en daar wat gegeten. Na het eten nog even rustig gezeten in het hostel en daarna door de stad gelopen. Als eerste langs de Victoriaplein waar een kerk aan stond en een erg mooi postkantoor. Daarna de straat uitgelopen op naar het stadion van Adelaide. Toen ik daar in de buurt kwam was het best wel een kabaal. Wat bleek nou het is vandaag St Patricks day en dat moet gevierd worden met erg veel bier (Guinness). Een Guinness gehaald (van de tab) en naar verschillende optredens gekeken zoals een tapdance, Ierse bandje die speelde tot een doedelzakspeler die muziek maakte met jawel een doedelzak. Hier erg lang gebleven. Na een lange tijd teruggelopen naar de supermarkt en daarna naar het hostel want er moet eten worden gekookt. Bij het hostel aangekomen eten gekookt terwijl ik aan het kletsen was met een Engels meisje. Toen samen met haar gegeten. Na het eten aan mijn blog gewerkt en daarna naar bed.

Dag 43: Adelaide

Vandaag lekker uitgeslapen en na een douch en ontbijt op pad gegaan.  Ik ben eerst langs de supermarkt gegaan om water te kopen. In de buurt van de supermarkt was een voedselmarkt dus daar ben ik naartoe gegaan. Hier verkochten ze van alles. Van vlees tot snoep. Ook hadden ze wat Aziatische kraampjes ertussen zitten. Ik ben daarna richting het centrum gelopen langs het winkelcentrum van adelaide waar erg veel straatmuzikanten waren. In het centrum naar het adelaide museum geweest waar ze een tentoonstelling hadden over de cultuur van de aboriginals. Hier heb ik een tijd rond gelopen. Daarna ben ik naar het parlement gelopen en heb daar op de trap geluncht. Na de lunch naar de adelaide oval (stadion) gelopen en daar naar een catherdraal in de buurt geweest (St Peter). Ik zag daar een wandelroute liggen en dacht die ga ik doen. Halverwege de wandelroute teruggelopen omdat ik de weg was kwijtgeraakt en ik mijn kaart niet meer kon vinden. Toen langs het stadion gelopen waar naast het stadion een festival aan de gang was. Hier heb ik een tijdje langs de verschillende kraampjes gelopen en geluisterd naar de muziek. Ik ben daarna via het centrum baar het hostel gelopen waar er in het Victoria park een dj muziek aan het draaien was. Ik ben in het gras gaan zitten en heb hier naar geluisterd. Daarna naar het hostel om te eten (pasta met ui, worst en tomaat). Na het eten met mijn ouders gebeld. Daarna nog even rustig gezeten tot ik besloot om naar het Victoria plein te gaan om naar muziek te luisteren. Daar aangekomen was er geen muziek maar iets anders namelijk ontzettend veel Chinezen en een mooie sport auto. Ik besloot dus om even te wachten en te kijken. Dat was een goed idee want op een bepaald moment kwamen er twee vrachtwagens waar alle spullen in zaten. Deze werden uitgeladen en daarna snel gemonteerd. Toen heel even gewacht tot de acteur kwamen.  Ik herkende ze natuurlijk direct toen ze op de set liepen dus ben ik totaal langs ze gelopen (als een cool persoon) om naar het toilet te gaan! Alle Chinezen konden ze gelukkig wel en wilde heel graag met ze op de foto. Hier een link van een site die ik heb gevonden over de serie:

Daarna begon het draaien van de scène dus iedereen moest aan de kant en van het veld af. Tijdens het draaien moest iedereen stil zijn. Deze scène ging over iemand die de sport auto uit stapte en met zijn vrienden (denk ik) aan het praten was wat hij allemaal heeft gedaan (een gok). Op een bepaald moment kwam er een meisje uit de auto met een nekkraag die ervoor zorgde dat je drie jongens ruzie kregen. Daarna na een gesprek gingen ze rustig de auto in. Het was leuk dat je ook op de schermen van de regisseur kon kijken en dat hè het hele circus achter de camera kon zien. Ook de reactie van de Chinezen was heel erg grappig omdat ze echt probeerde om bij hun idolen te komen terwijl dit niet mocht. Daarna na een aantal takes teruggegaan naar het hostel waar ik een kop thee heb gedronken en daarna naar bed ben gegaan.

Dag 44: van Adelaide naar Port Augusta

Vandaag vroeg opgestaan en pannenkoeken gegeten. Daarna gewassen en uitgecheckt. De bus vertrekt pas om 18:00 uur dus ik heb nog een dag in Adelaide. Ik wilde beginnen met het kopen van eren voor onderweg maar de supermarkt was nog niet open omdat het vandaag zondag is. Toen naar het postkantoor wat ook dicht was. Ik ben daarna door het centrum van de stad gaan wandelen richting het museum van Adelaide. Daar kwam ik bij de universiteit mijn Chinese film vrienden tegen met het hele circus wat erbij hoort. Erg grappig. Hier nog even naar gekeken. Daarna het museum van Adelaide in om de laatste tentoonstellingen te bekijken. Deze gingen over opalen en gesteente en over uitgestorven dieren. Erg interessant! Daarna naar de supermarkt gelopen waar ik onderweg in het centrum een erg goedkoop winkeltje tegen kwam waar ik een deel van de spullen die ik nodig had kon kopen. Ik ben doorgelopen naar de winkel en geb daar wat spullen gekocht. Toen naar de universiteit omdat ze achter de universiteit een leuk parkje hebben. Onderweg mijn Chinese film vrienden gezien die iets verder een scène aan het voorbereiden waren. In het park waren ze cricket aan het spelen. Ik heb hier even naar gekeken maar snapte eigenlijk weinig van de spelregels. Moet die toch maar een keer gaan lezen. Daarna doorgelopen naar een park in de buurt van het oval stadion. Hier heb ik heerlijk in het gras gelegen tot het echt tijd was om terug te gaan naar het hostel om mijn bus te halen. Bij het hostel mijn tas gepakt en toen nog even op het busstation gewacht met op een bepaald moment wat
Engelse dames die een discussie voerde over een meergranen koekje. Heel belangrijk! Toen de bus in waar ik muziek heb geluisterd en erachter kwam dat mijn verblijfplaats toch nog een stukje van het dorpje afligt waar ik uitstap namelijk 8 kilometer. Gelukkig wordt ik dichter in de buurt afgezet. Dus hoef ik maar een klein stukje te lopen met mijn backpack. Aangekomen in een hut voor mezelf met een waterkoker, een eigen toilet, douch, tv, koelkast. Echt fantastisch. Ook hadden ze in de hut oplos koffie. Daar wordt een mens echt blij van na een lange reis! Toen met een bak koffie aan mijn dagboek gewerkt. Daarna gedoucht en naar bed.

Dag 45: Stirling North

De volgende dag lekker uitgeslapen en heerlijk ontbeten. Daarna wilde ik naar Port Augusta wandelen maar omdat het 36 graden was en een wandeling van 7.6 kilometer heb ik dat maar niet gedaan. Dan maar naar de plaatselijke supermarkt waar ik boodschappen heb gedaan. Toen aan mijn dagboek gewerkt en ondertussen lekker genoten van de zon, koffie en de thee. In de middag bacon met tomaat en ui gebakken voor op brood. Daarna door met het schrijven van mijn dagboek. Toen het weer wat begon af te koelen ben ik op pad gegaan om een wandeling te maken door het dorp waar ik verbleef. Hier was niet echt veel te beleven. Teruggekomen in mijn hut pasta gekookt en TV gekeken naar Top Gear en naar de film The Departed. Toen ben ik gaan slapen na een heerlijke rustige dag.

Dag 46: van Port Augusta naar Cooper Pedy.

Vandaag weer lekker uitgeslapen om vervolgens te douchen en te ontbijten. Daarna mijn tas ingepakt en toen op zoek naar de eigenaar. Deze was even weg maar kwam al snel met z'n auto aangereden. Ik heb toen een lift gehad naar Port Augusta waar ik opzoek ben gegaan naar het ophaalpunt van de greyhound bus. Deze had ik niet snel gevonden omdat de eigenaar mij bij het verkeerde punt had afgezet. Ik naar binnen en gevraagd of hier het ophaalpunt was. Iedereen aan wie ik het vroeg zei iets anders. Ik ben toen het halve dorp doorgelopen. Daarna gewoon mijn eigen informatie gebruikt die ik al had verzameld. Deze bleek te kloppen! Heb ik voor niets het halve dorp door gelopen. Toen ben ik in een cafeetje gaan zitten en heb ik koffie gedronken met de locals, die dat wel een beetje gek vonden een jongen met een aantal tassen. Daarna ben ik naar een tankstation gelopen waar ik wat heb gegeten en al snel ben opgehaald om naar Cooper Pedy te gaan. Daar kwamen we wel laat aan namelijk om 5:15.

Dag 47: Cooper Pedy

Het motel waar ik sliep was gelukkig erg in de buurt waar de bus stopte dus ben ik er lopend naartoe gegaan. Daarna geluk gehad dat de eigenaar nog wat andere mensen naar de bus moest brengen waardoor hij daarna ons kon inchecken. We kregen toen een uitleg waar alles was en wat we wel en niet mochten want ik ga vanavond (ochtend) slapen in een opaalmijn! Toen naar binnen en 3 trappen naar beneden. Daar hadden ze allemaal hokjes uitgehouden waar gordijntjes voor hingen. Na het opmaken van mijn bed heerlijk geslapen. Toen wakker geworden ontbeten en gedoucht. Naar de supermarkt gegaan om water te halen. Na dat gedaan te hebben wilde ik wandelen naar een uitkijkpunt maar ik liep de verkeerde kant op. Eer dat ik dat door had ik al een eind gelopen. Teruggelopen en toen de juiste kant opgelopen waar iemand kunst op zijn land had staan. Ik vond er niets aan. Daarna naar de big wrench gelopen waar je een fantastisch uitzicht had over Cooper Pedy. Doorgelopen naar het old mining museum waar je eerst een blaadje kreeg met allemaal nummers. Daarna mocht je ze met een helm op de mijn in en moest je de nummers zoeken waar dan een uitleg bij stond of waar iets te zien was. Heel leuk! Na het museum ben ik zelf op zoek gegaan naar opaaltjes. Dit was niet heel moeilijk. Wel zijn het allemaal kleine stukjes. Ondertussen doorgelopen naar een kerk die is uitgehouden in de rotsen en toen door het dorp gelopen waar ze in bijna ieder pand wel een opaal verkooppunt hebben. Heel grappig. Ik ben nog naar een ander museum over hoe opalen ontstaan gegaan. Dit komt doordat miljoenen jaren geleden een groot deel van Australie onder de zee lag. Door het warmer worden verdampte de zee en stierven dus ook de dieren in de zee. Die bleven liggen en werden bedolven onder het zand. Door druk werd het zand en nu het skelet van het dier steen. Dat skelet geeft dan na het slijpen een erg mooie kleur. Toen heb ik een soort space schip gezien die zo uit star wars had kunnen komen. Daar in de buurt hadden ze ook een uitkijkpunt waar ik naartoe ben gegaan. In de buurt van het uitkijkpunt boodschappen gedaan en daarna aan mijn dagboek gewerkt. Daarna gekookt en tv gekeken. Toen naar bed want morgen moet ik weer om 5:15 uur de bus halen!

Dag 48: van Cooper Pedy naar Alice Springs

Vandaag erg vroeg op. De eigenaar van het hostel had tegen ons gezegd dat hij ons wel naar de bus wilde brengen maar hij kwam niet dus op een bepaald moment zelf besloten om naar de bus te lopen. Dit was gelukkig niet erg ver. Daarna ingecheckt en geprobeerd te slapen. Ik moet zeggen dat is redelijk gelukt. Onderweg twee keer een half uur gestopt bij een wegrestaurant waar bij we bij een van de twee een hagedis op de muur tegen kwamen. Erg grappig! Onderweg heel veel uitgestrekte landschappen gezien met hier en daar een enorme berg. Ontzettend mooi. Aangekomen bij het hostel ingecheckt en toen even in bed gelegen. Was wel lekker want ze hadden arco en buiten was het 40 graden. Toen eerst boodschappen doen en daarna een wandeling door Alice Springs. Als eerst langs de ANZAC Hill gegaan. Hierboven heb je een mooi uitzicht over Alice Springs en er staat een herdenkingsmonument. Daarna doorgelopen naar de flying doctors en het reptielen centrum. Ook nog even langs het station om de Ghan te zien maar toen ik daar kwam had ik hem net gemist. Jammer, maandag opnieuw proberen. Toen terug gelopen naar het hostel waar ik eten heb gekookt (salade met komkommer, wortelen en appel) en de was heb gedaan. In de wasmachine zat er een munt vast dus ik naar de receptie. Blijkbaar was er een sprinkhaan op mijn pet gesprongen dus kwam ik met een sprinkhaan op mijn hoofd de receptie binnen. Daar moesten ze wel om lachen. Toen het probleem was opgelost de was gewassen en gevouwen en daarna lekker naar bed. Ook zijn we weer een uur opgeschoven. Het verschil met jullie is nu nog maar 8:30 uur!

1. Je lieve ouders :-):
    23 maart 2017
    Ha Robin, wat doe je toch veel leuke dingen zeg. Geniet er maar van. Zijn je schoenen nog niet versleten van al dat wandelen?
    Een knuffel van ons.
  2. Corinne:
    23 maart 2017
    Heej Robin, wat lief dat je aan mij gedacht hebt daarzo....dank voor je kaartje. Hier gaat alles zijn gangetje....geniet daar!!
  3. Jasmijn:
    28 maart 2017
    Hoi Robin, super allemaal! Geniet er van! Kan je wat warmte deze kant op sturen? Groeten uit koud Noorwegen.
  4. Maaike:
    28 maart 2017
    Super die verhalen van je Robin. Mooie foto's ook. GENIET! (maar dat lukt wel zo te lezen ;-)
  5. Corvanhuis:
    30 april 2017
    halo Robin,leuk de verhalen die je schrijft ,je zou er een boek van kunnen
    maken.