Melbourne = Awesome Possum!

13 maart 2017 - Melbourne, Australië

Dag 30: van Christchurch naar Melbourne.

Vandaag weer vroeg op en mijn tandengepoetst. Daarna broodjes gesmeerd en uitgecheckt. Ik heb een eind gelopen met mijn backpack naar het busstation en daar de bus richting de luchthaven genomen. Op de luchthaven aangekomen gekeken waar ik moest inchecken en boarden. Ik heb toen ontbeten in de luchthaven en heb een rondje in de luchthaven gedaan. Ook hier was niet veel te beleven. Je kon niet eens de vliegtuigen zien. Ik heb toen wat koffie gedronken en ben uiteindelijk naar de juiste incheckbalie gelopen. Na het inchecken naar de juiste gate waarbij ik een formulier moest invullen of ik bepaalde dingen in mijn bagage had. Daarna een rondje langs alle winkeltje in de gate gemaakt en toen gewacht. Na een uur konden we boarden.  Ik moest als een van de laatste. In het vliegtuig kregen we weer een formulier dat we moesten invullen over onze bagage en deze moesten we dan bij de douane laten zien. In het vliegtuig was geen entertainment maar twee rijen verderop zat een 2 jarig kind die haar ouders erg bezig hield. De ouders hadden het kind wat erg grote stuiter ballen gegeven. Ra ra wat er mee gebeurde. Jawel door het vliegtuig heel leuk om te zien. Was blij dat ik er niet bij in de buurt zat. Na de landing wordt je paspoort en je ingevulde kaart bekeken. Ik had bij twee vragen ja ingevuld (of ik schelpen had en iets van aarde) waardoor ik nadat ik mijn bagage had verzameld mij bij een balie moest melden. Daar vroegen ze twee vragen zijn de schelpen schoon (ja) zijn de stenen schoon (ja?). Oké volg de groene lijn waardoor ik ineens buiten stond in Melbourne. Heb toen de skybus genomen naar het centrum en ingecheckt in het hostel. Ik ben daarna gaan eten want het was al 20:00 uur. Tijdens het eten gekeken naar het programma border patrol. Na het eten door de stad gelopen en gekeken wat er allemaal te doen is. Zo te zien is er erg veel te doen dus dat komt goed. Ik heb toen boodschappen gedaan en in het hostel heb ik gedoucht. Daarna gaan slapen want de klok is twee uur terug gegaan voor mij na de vlucht.

Dag 31: Melbourne

Vandaag vroeg opgestaan om Melbourne te verkennen. Aangekomen in de keuken om te ontbijten. Kom je er achter dat je gratis pannenkoeken voor je ontbijt krijgt. Deze moest je wel zelfbakken. Daarna op pad naar St. Paul catheral en ben hier naar binnen gegaan. Ik heb daar een kaarsje gebrand en ben daarna een wandeling gaan doen naar de botanische tuinen van Melbourne. Onderweg heb ik een regeringsgebouw gezien (de bewaker ook want ik stond iets te dicht bij het hek) en een heel groot monument om de oorlogsslachtoffers te herdenken. In dit monument werd de eerste en tweede Wereldoorlog herdacht. Je kon op het monument staan en onder het monument hadden ze een standbeeld van een vader en een zoon staan. Dit staat als symbool voor de twee generaties die in beide oorlogen hebben gevochten. Heel indrukwekkend. Daarna doorgelopen naar de botanische tuinen die fantastisch mooi waren met in het midden een soort moerasachtig landschap en aan de buitenkanten van het park erg mooie Australisch bomen en planten. Na de botanische tuinen teruggelopen. Onderweg kwam ik the national gallery tegen van Melbourne en ben naar binnen gegaan. Ze hadden een tentoonstelling over de Chinese cultuur, over de Egyptenaren en over de schilderkunst in de 17/ 18 eeuw. Was erg leuk om te zien allemaal. Toen teruggelopen naar het hostel waar mijn kamergenoten net waren opgestaan en het niet zo leuk vonden dat ik wat herrie maakte. Het was inmiddels 15:00. Ik heb wat water gepakt en ben toen weer het centrum ingetrokken waar ik naar een leuk straatbandje heb geluisterd. Ik ben toen wat straatje ingelopen en kwam uiteindelijk bij de universiteit van Melbourne uit. Hier rustig in het park gelegen met de rest van de studenten om vervolgens weer op pad te gaan. De toeristentram ingestapt en uitgestapt dichtbij het hostel waar ik eerst boodschappen ben gaan doen. Daarna gekookt pasta met paprika, ui, wortel en een worst in stukken gesneden. Na het eten weer op pad. Uiteindelijk kwam ik in de Chinatown van Melbourne uit. Hier was het erg druk maar ook zeer gezellig omdat je in bepaalde restaurants de koks bezig kon zien. Was erg leuk om naar te kijken! Daarna een beetje door de stad gelopen tot ik bij het Fer plein was waar ze een groot scherm hebben met daarop de televisie. Ik heb daar naar het late nieuws gekeken. Na het nieuws naar het hostel en ben toen gaan slapen.

Dag 32: Melbourne

Vandaag lekker uitgeslapen en pannenkoeken gebakken in de ochtend. Toen op pad naar de Oz Experience waar ik mijn reis in Australië wilde plannen. Volgens Google moest ik naar het treinstation omdat daar een kantoor zat. Ik ben toen naar de tramhalte gelopen. Daar kwam ik erachter dat ik op het verkeerde spoor zat dus wilde ik het spoor oversteken. Een politie agent zag dat ik overstak en sprak mij hierop aan. Ik mocht alleen het spoor oversteken als ik een groen licht had en dat ik geluk heb dat ik geen boete van hem kreeg. Uiteindelijk de juiste tram genomen en aangekomen op het station. Na lang zoeken aan iemand gevraagd waar het kantoor is. Die vertelde mij dat ik heel ergens anders moest zijn. Gelukkig wel op loop afstand. Ik ben hier naartoe gelopen en daar met een man gepraat over wat ik allemaal wil gaan doen tijdens mijn reis. Na het betalen zou hij alles voor mij gaan regelen en moest ik later terugkomen. Ik ben teruggegaan naar het hostel en heb daar gegeten. Na het eten de tram gepakt richting de haven. Vanuit daar teruggelopen via de haven richting het hostel. Dit was een erg leuke wandeltocht omdat je over verschillende bruggen heel en weer moest lopen. Ook kon je erg veel zien zoals een tall schip en hadden ze een speelgoed conferentie waar ik heel even ben geweest. Heel erg grappig! Aangekomen bij het hostel terug naar het kantoor van de Oz Experience waar ik een uitleg kreeg over mijn tickets. Met de tram terug naar het hostel en daar alles nog even een keer goed gecontroleerd. Alles klopte dus ben ik gaan koken. Daarna verder gekeken waar ik nog meer wil gaan stoppen met de bus en daarna ben ik gaan douchen. Toen naar bed.

Dag 33: Melbourne
Vandaag vroeg opgestaan en gewoon ontbeten zonder pannenkoeken. Daarna op pad Melbourne in. In mijn reisboek over Australië stond een wandelroute die ik wilde gaan lopen. Deze route zou een halve dag duren. De route begon bij mijn hostel om de hoek dus dat was lekker makkelijk. Daarna langs de St. Paul en het theater van Melbourne. Onderweg kwam ik een bandje tegen waar ik lang naar geluisterd heb en waar ik uiteindelijk ook een cd van heb gekocht. Als je op deze link klikt dan hoor je ze. De clip is misschien een beetje raar maar de muziek was echt fantastisch.

Toen doorgelopen en verder gegaan met de route. Rond het middag eten kwam ik langs een park waar ik in ben gegaan. In dit park stond the royale palace en daarachter het museum van Melbourne. Ik heb dus voor het royale palace mijn brood opgegeten en ben daarna het museum gaan bekijken. Hier hadden ze een tentoonstelling over de eerste Wereldoorlog, het brein, het lichaam, insecten en dieren en ze hadden een soort tuin in het midden van het museum met verschillende vogels en planten. Na het museum ben ik wat rond gaan lopen en ben ik onder andere langs het leger des Heils gelopen van Australië en een aantal mooie hotels. Ook ben ik een andere kathedraal binnen geweest. Ik ben verder gelopen en op een bepaald moment was er erg veel politie. Bleek dat ik dicht bij een parlementsgebouw was en omdat het vandaag wereldvrouwendag is werd er geprotesteerd. Ik heb dus snel een tram gepakt en ben weggereden. Op naar het hostel waar ik heb gekookt ( rijst met erwten en worstjes). Toen nog even richting de botanische tuinen gelopen en langs de rivier richting de eureka tower ( het hoogste gebouw van Melbourne). Via verschillende bruggen terug naar het hostel waar ik aan mijn reisverslag heb gewerkt. Daarna gedoucht en naar bed.

Dag 34 Melbourne
Vanmorgen vroeg opgestaan en weer pannenkoeken gebakken. Daarna kwam er een jongen bij mij aan tafel zitten en dit was toevallig een Nederlander. Ik heb met hem een tijdje gepraat en ben toen samen met hem de stad gaan verkennen. Als eerste zijn we naar de nationale bibliotheek gegaan van de staat Victoria. Dit was erg mooi om te zien omdat ze verschillende verdiepingen hadden met overal waar je kon kijken boeken. Wij wilde toen langs de rivier wandelen en kijken wat er daar te doen was. Tijdens onze wandeling hoorde we op een bepaald moment een luidspreker en een motor. Toen we gingen kijken wat het was zagen we dat er een waterski wedstrijd aan de gang was. Ik heb toen aan iemand gevraagd wat dit is en hoe het werkt. Bij deze wedstrijd moesten ze slalommen tussen bolletjes op het water. Als ze dit goed hadden gedaan werd er een meter van het touw afgehaald. Dan opnieuw tot je valt of de slalom mist. De hoeveelheid touw dat je dan over hebt is je score.  Die zelfde man vertelde dat ze 's avonds een andere wedstrijd hadden waarbij ze kijken wie er het verste springt. Daar wilde wij wel naartoe. Na de wedstrijd naar het hostel gelopen en pasta gegeten.  Wij hebben toen besloten om naar St   Kilda te gaan omdat het erg warm was. Dit ligt dicht bij de kust en heeft een strand waar je kan zwemmen. We pakte de tram en gingen hiernaar toe en hadden het strand snel gevonden. Een duik genomen en ik moet zeggen het water was warmer dan in Nieuw Zeeland dus het was heerlijk. Na het zwemmen begon de zoektocht naar de pinguïns. Deze hebben we jammer genoeg niet gevonden. Daarna de tram gepakt terug naar het hostel. Onderweg hadden we een aanrijding met een auto die tegen de tram aanreed. Veel mensen in paniek terwijl er niks aan de hand was. Nadat alles was bekeken en er bepaalde formulieren waren ingevuld ging de tram weer verder. Uitgestapt bij het hostel waar we een gratis maaltijd kregen (curry). Na het eten boodschappen gedaan en toen op weg naar de waterski wedstrijd. Dit was erg leuk. Sommige sprongen wel 45 meter ver! Na de wedstrijd een bar ingegaan en daarna ben ik gaan slapen.

Dag 35: Melbourne
Vandaag iets later opgestaan dan normaal. Ontbeten en daarna wat dingen geregeld voor de rest van mijn reis. Na al het geregel een toeristen tram gepakt en voor een heel rondje niet uitgestapt. Daarna uitgestapt bij het parlement van Victoria waar ik in de soort eerste en tweede kamer ben geweest. Het waren erg mooie ruimtes. Ik ben toen door de treasury en FitzRoy Garden gelopen waar ze een kas hadden en een replica van het huis van James Cook. Hier kon je in maar dat heb ik niet gedaan. In de buurt van de twee parken was het olympische park met verschillende stadions. Hier was niet veel te beleven. Op een bepaald moment tijdens mijn wandeling kwam ik iemand tegen met Pokémon kaarten en dit werden er steeds meer. Wat bleek nou was er een soort Pokémon toernooi aan de gang in een van de vele zalen in het olympische park. Ik ben heel even binnen geweest maar snapte niet zo veel van het spel. Was wel grappig om te zien! Toen teruggelopen naar het hostel waar ik onderweg een straat tegen kwam met alleen maar graffiti. Ook echt mooie kunstwerken waren hier gemaakt. Bij het hostel aangekomen gegeten en daarna de stad weer in. Ik heb het gebouw van de bank bezocht van Melbourne want de binnenkant is nog helemaal ingericht in oude stijl. Ook een soort kantoorgebouw in de buurt was in oude stijl ingericht. Erg mooi! Ik ben toen naar het hostel gegaan waar ik pasta heb gekookt. Iemand had nog wat room over dus dat mocht ik hebben. Dat maakte de saus wel lekkerder. Na het eten nog een soort cocktailachtige drank gedronken die er stond vanwege een bepaalde dag (in het hostel hebben ze iedere dag wel een activiteit). Toen weer naar de waterski competitie gelopen. Daar aangekomen zag ik dat ze in het park allemaal kermis attracties hadden neergezet en eettentjes. Dit vanwege het festival mooba (van 10 tot 13 maart). Ontzettend leuk! Halverwege de wedstrijd kregen we ook nog een vuurwerkshow cadeau. Trouwens als jullie de waterski wedstrijd online hadden gevolgd had je mij kunnen zien zitten :p. Na de wedstrijd langs de kraampjes gelopen en daarna weer terug naar het hostel waar ik ben gaan douchen. Na het douchen naar bed.

Dag 36: Melbourne
Vandaag lekker uitgeslapen en daarna op stap naar Victoria market. Dit schijnt een erg leuke plek te zijn waar je verschillende spullen kunt kopen. In het gebouw zelf zitten alle dingen die gekoeld moeten worden (vlees en vis). Buiten is de rest. Toen ik daar aankwam door de gekoelde hal gelopen naar buiten waar de Turkse community een soort feest hadden met muziek en hapjes. Daarna nog naar wat andere straatmuzikanten gekeken en langs de verschillende kraampjes gelopen. Heel erg gezellig. Toen de tram gepakt naar het centrum. Deze reed niet verder omdat er een protest aan de gang was. Het protest was wel in de buurt van het museum waar ik naartoe wilde dus ben ik daar lopend naartoe gegaan. Het was een protest tegen het slachten van dieren. Ik ben hier omheen gelopen en ben toen bijna getrouwd. Dit kwam doordat het museum dicht was en alleen als je ging trouwen je erin mocht. Het museum ging namelijk over the treasury room. Een erg mooi gebouw waar vandaag blijkbaar veel mensen gingen trouwen. Daarna ben ik door de stad gelopen en uiteindelijk hij de H en M belandt. Ik heb daar wat broeken en t shirts gekocht. Deze had ik echt nodig want ik heb alleen maar lekker weer gehad (wat heb ik het zwaar! Ik weet het jongens.) Na het doen van mijn inkopen naar vier straatmuzikanten geluisterd. Daarna door een aantal steegjes met veel graffiti naar het hostel gelopen. Daar heb ik spaghetti gegeten en toen naar de waterski wedstrijd omdat nu de professionals gaan springen en slalommen. Daar aangekomen stond de film Alice in wonderland op. Deze heb ik af gekeken en ben toen naar de waterski wedstrijden gaan kijken. Weer tijdens de waterski wedstrijd een vuurwerkshow. Heel leuk! Ook heb ik tijdens de wedstrijd een vleermuis gezien die iets kleiner was dan een kraai. Echt heel gek! Na de wedstrijd naar het hostel gelopen en gedoucht. Toen naar bed.

Dag 37: Melbourne
De volgende morgen op en naar beneden om te ontbijten. Na het ontbijten uitgecheckt en toen geprobeerd wat mensen te bellen. Even vergeten dat het tijdsverschil minder is geworden en dat het dus bij jullie al erg laat was. Oeps! Volgende keer beter. Ik ben toen vanuit het hostel naar een plein gelopen waar normaal gesproken veel straatartiesten muziek spelen. Dat was vandaag niet het geval. Daar in de buurt een Sim kaart gekocht voor Australië zodat ik in Australië kan bellen en internetten. Ik ben toen naar de treasury building gelopen die dit keer open was. Hier was een museum dat ging over de goudkoorts die er in Melbourne heerste eind 19 de eeuw. Heel grappig om te lezen over mensen die de grootste klomp goud hadden gevonden tot de bushrovers die het goud stalen. Ook gezien waar al het goud opgeslagen werd. Daarna ben ik naar Queenspark gelopen. Onderweg het Potters museum tegen gekomen waar ik naar binnen ben gegaan. Ze hadden hier een leuke tentoonstelling over iemand die protestposters maakte. Vanuit het Potters museum naar de universiteit van Melbourne gelopen waar een soort sportdag aan de gang waren. Mooie gebouwen gezien daar. Ik ben toen helemaal naar de dierentuin gelopen. Om daar te komen moest je door een erg mooi park lopen. Aangekomen bij de dierentuin de tram terug genomen naar het hostel waar ik met verschillende familieleden heb gesproken. Toen eten gekookt en terug naar mijn kamer waar ik met een Nederlandse heb gesproken. Daarna naar het mooba festival gegaan waar ze met wakeboards aan het kijken waren wie de meeste rondjes kan draaien. Ook vanavond weer een vuurwerkshow. Na het waterskiën Nasr het hostel waar ik naar mijn kamer ben gegaan. In mijn kamer gekomen kom je erachter dat een van je kamergenoten een Nederlander is super leuk! Gedoucht en daarna naar bed gegaan.

Dag 38: Melbourne
In de morgen vroeg opgestaan en samen met de Nederlander in mijn kamer ontberen. Na het ontbijt heb ik een was gedraaid en heb ik gekeken naar de rest van mijn reis. Dit ook voor een deel al gepland. Na het wassen en droger van mijn was naar beneden gegaan om mijn reis verder te boeken. Op een bepaalde moment deed het plannen van mijn bistro's het niet. Ik ben toen naar het kantoor gegaan om te vragen of ik iets fout had gedaan. Dat was niet het geval het systeem was fout en mijn ticket was opnieuw geactiveerd waardoor ik wel weer alles kon boeken. Terug naar het hostel waar ik middag heb gegeten en daarna door gegaan met het plannen van mijn reis. Na al het geplan de stad in gelopen naar het federation plein waar ik de Nederlander uit mijn kamer ben tegen gekomen. Samen met haar langs het water gelopen van het festival moomba dat in Melbourne aan de gang is. Daarna in een café een biertje gedronken en daarna baar het hostel waar ik heb gegeten. Na het eten naar de waterski wedstrijd gaan kijken. Toen de waterski wedstrijd was afgelopen naar het vuurwerk gekeken. Na het vuurwerk terug naar het hostel waar ik heb gedoucht eb daarna ben gaan slapen. Morgen vroeg op voor de twaalf apostelen en de Grampians! Heb er erg veel zin in.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Je lieve ouders :-):
    13 maart 2017
    Ha Robin, ik vind het een hele geruststelling dat je goed je tanden poetst en altijd ontbijt :-)
    Maar goed dat je alles wat je doet opschrijft, anders is het niet meer te onthouden, denk ik.
  2. Corinne:
    13 maart 2017
    hee Robin....een heel bijzondere ervaring denk ik...deze reis. Geniet vooral!! lieve groet van mij.
  3. Sjaak van Huis:
    20 maart 2017
    Hoi Robin, leuke verhalen allemaal je maakt heel wat mee op zo'n reis.
    Geniet ervan. groet Mieke en Sjaak