Taz so far! + nog twee weken :(

30 juni 2017 - Hobart, Australië

Hey allemaal,
Met mij gaat alles goed. Zit nu in het koude Tasmanië waar ik een tour heb gedaan en nu wat dagen een dagtour ga doen. Tijdens deze dagen heb ik ontzettend leuke mensen ontmoet dus heb het hier reuze naar mijn zin. Tasmanië doet mij denken aan Nieuw Zeeland. Veel bergen en ongeveer dezelfde begroeiing. Heel leuk om dat te zien. Gek dat ik al over twee weken terug ben in Nederland. Ik ga er nog even van genieten. Ik hoop dat het weer in Holland beter is als hier. Zie jullie snel weer!

Dag 139: Sydney naar Hobart

Vandaag vroeg op om 4:00 uur om mijn tanden te poetsen en daarna mijn spullen te pakken. Toen naar het station gelopen waar ik even moest wachten op de trein die mij na een rit van 10 minuten naar de luchthaven bracht. Daar heb ik mijn tassen ingecheckt en ben ik zelf door de beveiliging gegaan. Daar heb ik een bak koffie gekocht om daarna met een krant te wachten om te boarden. Na een tijdje mochten we boarden waar ik naast een echtpaar zat. Na de vlucht die twee uur duurde mijn tas gepakt en op zoek naar een bus naar Hobart. Deze had ik snel gevonden en vertrok direct toen ik in de bus stapte. In Hobart aangekomen het hostel opgezocht en ingecheckt. Vandaag is er een bekende markt bij Salamans (een plek in Hobart) Swanzie market heette de markt. Hier ben ik naartoe gegaan en ze verkochten heel veel toeristische dingen zoals beeldjes van Tasmaanse duivels. Na de markt ben ik een park in gelopen die een fantastisch uitzicht had. Het bracht mij echt terug naar Nieuw Zeeland. Na het park ben ik gaan kijken wat ik de komende dagen kan gaan doen. Ik heb hier ook een tour geregeld. Daarna naar het hostel om daarna boodschappen te doen en eten te koken. Daar ben ik aan de praat geraakt met een aantal mensen wat heel gezellig was. Op een bepaald moment kwam de eigenaar om warme chocolade melk te maken want dat was de activiteit van vandaag. Erg leuk! Na de warme chocolade melk gedoucht en ben ik gaan slapen.

Dag 140: Hobart naar Strahan

Vandaag om 7:00 uur op om even te wachten en daarna naar de tour bus te gaan. Toen we aan het wachten waren om te vertrekken reed er een busje langs die een van de buitenspiegels eraf reed. Na het uitwisselen van contact gegevens doorgereden om de rest van de mensen op te halen. Als laatste gingen we naar een werkplaats waar een nieuwe spiegel op de bus werd gemonteerd. Daarna naar Russle falls om daar een korte wandeling te maken. Dit was een erg mooie waterval met twee lagen. Doordat het veel regende stroomde de waterval ook erg hard. Daarna op de terugweg een Padiemelon gezien. Een soort walibie maar dan met een meloenachtige buik. Toen naar Lake Catherine waar we een korte wandeling hebben gemaakt naar een  soort van strand. Dit strand had een prachtig uitzicht. Na de wandeling moesten we nog een stuk rijden om daarna uit te komen bij een supermarkt waar we boodschappen met een groep mensen hebben gedaan. Om daarna weer de bus in te gaan. Hier moest ik helemaal voorin zitten om samen met onze gids Ben naar dieren te kijken op de weg. Geen dieren gezien. Bij aankomst kregen we verschillende kamers toegewezen en gebben we daar onze spullen neergelegd. Daarna zijn we met een groep begonnen met het maken van spaghetti met gehaktballen. Deze hebben we met de groep opgegeten om daarna een Smoutz te maken (chocoladekoekje met marshmallows ertussen). Toen gekletst om daarna naar bed te gaan.

Dag 141: Strahan

Vandaag vroeg op om 6:45 uur om daarna te ontbijten en in de bus te stappen. Na een kort ritje naar de haven waar je lunch kon kopen om daarna naar Henty Dunes te gaan. Dit is een enorme zandduin die een mooi uitzicht hebben over een groot deel van de westkust. Het was wel een enorme klim om erop te komen maar dat was het wel waard. Na de Henty Dunes naar de Tarkine Rainforest. Hier maakte we een lange wandeling naar de Montezuma Falls. Her pad was erg begroeid met mos. Ook de bomen waren helemaal bedekt met mos en omdat het de dag daarvoor veel geregend had stroomde er veel water over het mos. Verder waren er veel verschillende kleine watervallen. Aan het einde de Montezuma Falls. Een erg hoge waterval (108 meter) die in twee delen het water naar beneden liet vallen. Super mooi. Voor de waterval hadden ze een brug waar je overheen kon lopen. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Toen terug naar de bus gelopen waar we onderweg veel liedjes hebben gezongen. Daarna naar Ocean Beach gegaan wat het langste strand van Tasmanië is. Daar aangekomen hadden we een fantastisch uitzicht over het strand en de ondergaande zon. Echt heel mooi om daarna naar het strand zelf te lopen. Daar kwamen we een verrassing tegen namelijk een vogelbekdier. Deze zwom in een riviertje van regenwater wat naar de zee stroomde. Het vogelbekdier was totaal niet bang van ons en was erg aan het wroeten met zijn snavel. Soms werd hij weggespoeld door de zee waardoor hij heel dichtbij kwam. Heel erg tof!  Na dat voor een tijdje gezien te hebben. Terug naar de bus om naar het hostel te gaan waar ik heb gedoucht en toen heb geholpen met koken. We aten de restjes van gisteren op. Daarna warme chocolade melk gemaakt en daarmee timtam slam gedaan. Je gebruikt de timtam dan als een rietje.  Toen over van alles en nog wat gepraat om daarna naar bed te gaan.

Dag 142: Strahan/ Cradle Mountain/ Launceston

Vandaag vroeg op 6:45 om te ontbijten en daarna naar de bus te gaan. Onze eerste stop was de haven voor koffie en lunch om door te rijden naar Cradle mountain. Hier kon je kiezen tussen twee wandelingen. Een moeilijke en een makkelijke. Ik koos voor de moeilijke namelijk Marions Lookout. Dit was een leuke wandeling langs een meer die Wombat poo heette. Hier lag ook veel poep die grappig genoeg vierkant is omdat ze op die manier met elkaar kunnen communiceren. Je poep rolt dan niet zo gemakkelijk weg maar blijft op een plaats. Heel grappig! Daarna omhoog gelopen wat zwaar en koud was. Hè moest zelfs oppassen dat je niet uitgeef vanwege het ijs wat op veel plekken lag. Het uitzicht was het wel waard. We konden uitkijken over Lake St Clair en hadden een fantastisch uitzicht over de vlaktes rondom het meer. Toen dezelfde weg weer terug waar we op een bepaald punt een andere route namen namelijk naar Rodgers Creek. Dit was een mooie wandeling met een waterval halverwege. Aan het einde van de wandeling hebben we ontzettend veel wombats gezien die gewoon aan het eten waren. Zelf een moeder met een Joey gezien. Erg leuk! Daarna naar een dorp Sheffield gegaan waar ze veel muren gebben beschilderd in een bepaald thema. Wij zij langs deze schilderingen gelopen om daarna een open lucht art gallery te zien met veel mooie en soms vreemde kunstwerken. Toen naar een cafeetje gegaan waar we koffie hebben gedronken om daarna naar een kaas proeverij te gaan. Heel leuk om de verschillende kazen te proeven. Ze waren allemaal in Tasmanië gemaakt. Na de kaas proeverij naar lanchester waar we boodschappen hebben gedaan en daarna gekookt (carbonara backpackers style). Toen gekaart en tijdens het kaarten warme chocomelk gedronken en Timtam slam gedaan. Daarna gedoucht en naar bed.

Dag 143: van Launceston naar Bicheno

Vandaag vroeg op namelijk om 6:45 om te ontbijten en daarna naar een park in de buurt te gaan. Dit was een erg mooi park omgeven door bergen en watervallen. Hier zaten veel walibie's en pedamelons (soort kleine kangoeroe). Na het park hebben we iemand opgehaald die ook aan de tour mee gaat doen. Leuk!  Daarna naar the Bay of fire gereden die zijn naam dankt aan het feit dat toen de eerste Europeanen langs vaarde er veel kampvuren op het strand waren. De stenen zelf zijn rood geworden vanwege een soort mos waar paddenstoelen goed op kunnen groeien. Het zag er heel erg mooi uit en het grappige was dat het aan een kant van de steen maar groeide. Daar over de stenen geklommen tot je niet meer verder kon. Je had een fantastisch uitzicht over een ander strand en de rest van de Bay of Fire. Toen geluncht om daarna terug te lopen naar de bus om naar een wildlife park te gaan waar ze wombats en Tasmaanse duivels hadden. Deze dieren zijn verwond of ziek en worden in de sancturary verzorgd zodat ze in het wil losgelaten kunnen worden. De wombat was erg druk bezig met  wandelen in zijn hok. Dat was erg leuk om te zien. Daarna werden de Tasmaanse duivels gevoerd en kregen we een uitleg over de dieren namelijk dat ze zo goed als blind zijn en dat ze een enorme bijtkracht hebben. Dit zagen we ook tijdens het voeren dat een Tasmaanse duivel zo door een bit heen beet. Na het voeren van de Tasmaanse duivel. Verder door het park gelopen om daarna bij het hostel afgezet te worden. Hier zijn we boodschappen gaan doen en zijn we toen gaan koken. Na het koken heerlijk met z'n alle taco's gegeten. Erg lekker om daarna te kaarten en na een tijdje ijs te eten. Super!  Toen gedoucht en naar bed.

Dag 144: van Bicheno/ Freycinet national park/ Hobart

Vandaag vroeg op 6:45 om te ontbijten en daarna naar Mt Amos te gaan. Dit is een berg die een fantastisch uitzicht geeft op de Wineglass Bay. Wel waren we gewaarschuwd door onze gids dat de tocht zwaar was. Aangekomen bij het begin van de wandeling kon je kiezen voor een makkelijke optie of de moeilijke. Ik koos voor de moeilijke. We moesten bij elkaar blijven als een groep en moesten de gele bordje volgen. Dit ging in het begin goed en was het pad ook helemaal niet steil. Op een bepaald punt zijn we de weg kwijtgeraakt en liepen we door een erg dicht gegroeid stuk. Dit kwam doordat iemand lintjes in de boom zag hangen en dacht dat we die moesten volgen. Gelukkig kwamen we wel op het pad uit waar we moesten zijn dus toen weer de normale bordjes gevolgd. Die brachten ons bij een erg steil stuk waar je op handen en voeten omhoog moest klimmen. Uiteindelijk bij de top aangekomen genoten van het prachtige uitzicht. Daar ook geluncht om daarna naar beneden te lopen wat nog een stuk lastiger was. Dat deed je ook op handen en voeten. Daar kwamen we er ook achter dat we op de heenweg een verkeerde en veel zwaardere route hadden gelopen. Eenmaal beneden zijn we naar een strand gereden waar we konden lunchen. Ik had dat al gedaan dus ik heb daar wat rondgelopen en heb een walibie gezien. Daarna een stukje gereden en weer gestopt bij een ander strand voor een regenboog. Toen doorgereden naar Swansea een plaatsje met een aantal cafeetjes. Hier heb ik een bak koffie gedronken om daarna naar Hobart gebracht te worden. Daar hebben we ingecheckt om daarna Fish and Chips te eten en naar een bar te gaan met live music. Hier heb ik een Tasmaans biertje op en heb lang met mensen gesproken.

Dag 145: van Hobart naar Port Arthur

Vandaag later op namelijk 6:30 om te ontbijten en daarna op de bus te wachten. Deze kwam en na het ophalen van wat mensen door naar de oudste brug van Australie die van zandsteen is gemaakt en uit 1823 kwam. Toen naar de uitkijk. Hier kwamen we aan en was het te bewolkt om ook maar iets te zien dus zijn we doorgereden naar Port Arthur. Daar kregen we aan get begin van de tour een kaart en een speelkaart. Tijdens de tour kregen we een uitleg waarom hier een gevangenis was gebouwd en hoe je hier terecht kwam. Je kwam alleen in Port Arthur als je naar Australie was gestuurd en in Australie opnieuw in de fout was gegaan. Ook wilde ze een test uitproberen met deze gevangenen namelijk door ze te laten werken tijdens hun gevangenschap zodat ze een beroep hadden op het moment van vrijlating. Ze zouden dan deel kunnen nemen aan de maatschappij. Dat was in die tijd een erg nieuwe en gekke gedachte maar dat gingen ze testen in 1855. Ze hadden verschillende cellen en hadden zelf mannen en jongens gescheiden. Ook hadden ze een gekkenhuis en een gevangenis waar je niet gestraft werd door fysiek geweld maar door mensen op te sluiten in een donkere kamer. Verder moesten ze ook verplicht naar de kerk. Na de tour zelf door de gebouwen gelopen wat echt ruïnes zijn vanwege een aantal bosbranden. In het cellenblok geweest en de kerk om door de tuinen van de bewakers te lopen naar de cruise. Hier kregen we informatie over het eiland voor Port Arthur en de ligging van de gevangenis due omringt werd door water en met maar een verbinding in contact stond met de zee. Na de cruise zelf rondgelopen en gekeken wat voor gevangene mijn speelkaart was. Mijn gevangene was een moordenaar die probeerde te ontsnappen en gepakt werd. Hij werd gestraft met 150 zweepslagen. Twee maanden later nog een poging om te ontsnappen en ook deze keer weer gepakt. Dit keer 150 zweepslagen en zwaar werk met zware kettingen aan. Op de eerste dag weigerde hij om te werken en werd daar weer om gestraft met 50 zweepslagen. Hij had toen zijn lesje wel geleerd en deed wat men tegen hem zei. Toen naar de bus om naar devils kitchen te gaan wat een kloof is waar veel water overheen spoelt. Vervolgens doorgelopen naar the Arc of Tasmania wat een boog is in de kloof die uitgehouden is door het water. Het zandsteen jan daar niet zo goed tegen. Aan het einde van de wandeling naar een blowhole gegaan die water omhoog spoot. Erg leuk om daarna een sting ray te zien in het water. Doorgereden naar het uitkijkpunt van vanochtend waar we meer konden zien. Het had een fantastisch uitzicht over get gebied waar we geweest waren. De bus weer in en Nasr Hobart waar ik wat boodschappen heb gedaan om daarna samen met wat andere te gaan eten. Toen naar een cafeetje waar ik een ander Tasmaans biertje op heb gedronken om terug te lopen naar het hostel te douchen en naar bed te gaan.

1. Maaike:
    2 juli 2017
    Leuk om te horen dat je veel bijzondere dieren ziet op je trip. En elke dag vroeg op. Dat is vast even schrikken. Veel plezier nog de laatste paar weken.
  2. Corvanhuis:
    3 juli 2017
    Hai robbin weer een leuke trip gemaakt zeg, lekker eten zo te lezen. wat je zelf moest maken. Ook fijn dat het contact met de mensen leuk is . Je hebt weer een hoop dieren gezien, spannende bergpaden beklommen. Als je hier terug bent gaan jou gedachtes nog wel vaak terug. He robben geniet er van tot kijk.
  3. Maaike:
    5 juli 2017
    Ik maak me wel een beetje zorgen om de vitamines ;-)
    Geniet ervan Robin! Want wat gaat die tijd toch snel.