Overleven in the outback. Slapen in een SWAG. Eten maken op een kampvuur!

31 maart 2017 - Alice Springs, Australië

Dag 49 Alice Springs

Vandaag lekker uitgeslapen. Daarna ontbeten en gedoucht. Daarna op pad in Alice Springs waar ik als eerst naar het reptielen centrum ben gelopen. Daar een kaartje gekocht en toen naar de verschillende slangen, hagedissen en gecko's gekeken. Ook hadden ze een zout water krokodil waar je ook onderwater kon kijken erg leuk want hij war erg actief en bewoog veel. Om 11:00 kregen we een uitleg over de verschillende dieren en mocht je ook een aantal dieren vasthouden zoals een regenboog phyton en een blauw tong hagedis (ja, hij heeft een blauwe tong om zijn aanvaller te laten denken dat hij giftig is). Daarna verder door het centrum gelopen. Toen naar de overkant waar het museum van The Royal Flying Doctors is. Hier eerst naar het museum omdat de film om het half uur wordt getoond. Niet veel later kwam er iemand van het museum naar mij toe gerend met de boodschap dat ze per ongeluk de film aan had gezet en dat dese niet makkelijk af te zetten is. Daarom in een lege zaal naar de film gekeken waar ik maar een minuut van had gemist. Daarna verder door de museum waar ze uitlegde hoe de Royale Flying Doctors zijn begonnen. Ook hadden ze een vliegtuig in de winkel staan waar je in kon om te zien hoe dat er binnen uit ziet. Heel grappig om te zien dat ze in het vliegtuig een soort stopcontacten had voor zuurstof. Na de Royale Flying Doctors museum teruggelopen naar het hostel waar ik aan mijn dagboek heb gewerkt en daarna weer op pad ben gegaan naar de ANZAC Hill om naar de zonsondergang te kijken. Ik heb hier een tijdje gestaan en gekeken naar de verschillende kleuren die ontstonden bij de horizon. Echt ontzettend mooi! Daarna naar het hostel om eten te koken en naar het Australische football te kijken waar ik maar weinig van begreep. Wel leuk om te zien omdat er ontzettend veel gebeurt. Na het football een Nederlands meisje ontmoet waar ik een groot deel van de avond mee heb zitten kletsen. Zij heeft grotendeels dezelfde reis gemaakt als ik. Dat is erg leuk. Ze heeft mij verschillende tips gegeven waar ik wel en niet naartoe moet gaan. Erg handig. Daarna ben ik naar bed gegaan.

Dag 50!: Alice Springs

Vandaag lekker uitgeslapen gedoucht en toen ontbeten. Daarna ben ik naar de supermarkt gelopen om water te kopen. Ik drink namelijk met gemak 4 liter water op een dag. echt bizar! Daarna ben ik achter een computer gaan zitten in het hostel om de rest van mijn reis te plannen. Dit houd in dat ik veel telefoontjes heb gepleegd en hostels heb geboekt. In de middag ben ik gaan eten en daarna rustig in de lounge gezeten van het hostel. Daarna ben ik gaan zwemmen in het zwembad van het hostel om vervolgens weer verder te gaan met het laatste gedeelte plannen van mijn reis. Dan weet je precies wanneer ik waar ben en wat ik daar ga doen. Daarna ook nog geregeld dat ik naar het Desert park kon morgen. Ik heb toen gekookt en heb toen de hele avond met een Nederlander gekletst die in Australie werkt later kwam hier wen andere Nederlander bij die in Alice Springs werkt. Daarna naar bed.

Dag 51: Alice Springs

Vandaag vroeg op en ontbeten. Daarna gewacht op de bus die mij heeft opgehaald van het hostel en mij heeft afgezet bij het desert park. Bij binnenkomst kregen we een uitleg over de verschillende shows en wat er allemaal te doen was. Daarna op pad waarbij een jongen (die ook bij mij in de bus zat) vroeg of we samen konden lopen omdat hij de weg niet zo goed kan vinden. Ik vond het goed maar kwam er al snel achter dat hij niet al te vlot was en erg ongeorganiseerd. Ik vroeg toen wat voor werk hij deed en hij was kunstenaar dus toen viel alles wel een beetje op zijn plek. Toen door het desert park gelopen waar je een fantastisch uitzicht heb op de klif voor Alice Springs. Het park zelf was een grote botanische tuin met verschillende dieren. Dit waren vooral vogel die je grappige genoeg ook in het wild overalzag vliegen en lopen dus je hoefde eigenlijk niet naar de kooien toe. Ook hadden ze een nachthuis waar ze verschillende gecko's, slangen, spinnen, woestijnratten, possums en vleermuizen lieten zien. Daarna zijn we naar een vogelshow geweest en daarop volgend een uitleg hoe de aboriginals aan hun voedsel kwamen. Heel erg interessant. De jongen waarmee ik liep was toen erg moe en ging rusten in het café op het park. Ik ben toen doorgelopen naar de emoes en de kangoeroes. Tijdens het lopen ook weer verschillende dieren gezien. Erg leuk. Na het lopen terug naar de bus die ons weer afzette bij het hostel. Daar heb ik aan mijn dagboek gewerkt tot het Nederlandse meisje kwam waarmee ik samen ben gaan eten en tot laat in de avond heb gekletst. Daarna gedoucht want morgen kunnen we niet douchen. We zitten dan midden in the outback!

Dag 52: Alice Springs/ Kings Canyon

Vandaag om 4:45 op omdat ik om 5:00 uur wordt opgehaald om te beginnen aan de uluru tour. Nog even langs het kantoor om alles te controleren en daarna op pad. In het begin vooral geprobeerd te slapen maar dat is mij niet echt gelukt. Bij onze eerste stop bij een wegrestaurant gehoord wat de planning is en wat we vandaag allemaal gaan doen. Daarna door waar we de opdracht kregen om op ons raam iets over ons zelf te tekenen. Ik heb toen een kiwi en een kangoeroe getekend en opgeschreven waar ik allemaal naartoe ga. Aan het einde van de trip zou 1 persoon een jug of bier krijgen. Dat is ongeveer 1 liter. Daarna nog een stuk gereden tot we om 12 uur bij Kings Canyon uitkwamen. Hier hebben we een wandeling gedaan naar the Garden of Eden. Dit was ontzettend mooi met prachtige uitzichten. Onderweg kregen we informatie over de planten maar ook over Kings Canyon zelf van Josh onze chauffeur. Na de wandeling mijn waterfles bijgevuld en de bus weer in naar ons kamp. Onderweg hebben we hout gesprokkeld voor het kampvuur. Eenmaal aangekomen Bin het kamp moesten er een aantal dingen gebeuren namelijk groentes moesten worden gesneden, vuur moest worden gemaakt en alle spullen moesten van de aanhanger. Toen hij vroeg wie het kampvuur wilde maken stak niemand zijn vinger op dus toen heb ik mijn hand opgestoken. Ik kreeg een flint and steel en kreeg de opdracht om droog gras te zoeken. Dit was niet heel moeilijk want dat was overal. Ik heb dit toen geprobeerd aan te steken en na een tijdje vonken hebben gemaakt vloog een stuk gras in de brand. Daar kleine houtjes opgelegd en daarna wat grote stronken en toen hadden we een kampvuur waar op gekookt werd. Daarna naar een grote heuvel om daar naar de zonsondergang te kijken. Toen de zo'n onder was gegaan terug naar het kamp waar we een uitleg kregen hoe je de Swag moest neerleggen. Ook hoe je erin kon slapen werd uitgelegd. Daarna gegeten en toen gekletst met de rest. Mijn Swag klaargelegd en naar de sterren gekeken tot ik in slaap viel.

Dag 53: Kata Tjuta en Uluru

De volgende dag weer vroeg op 4:45 om te ontbijten en daarna de bus in om naar een camping te rijden. Hier kon je douchen en dat heb ik ook gedaan. Na het douchen de bus weer in en naar kata tjuta. Dit was vroeger een bergketen van wel 12 kilometer hoog maar door aardbevingen en stormen is het in stukjes gebrokkeld. Hierdoor heb je allemaal stukjes van 500 meter hoog. Deze wandeling was ook echt heel erg mooi en zagen we ook waar de aboriginal jongens leerde jagen. Heel leuk. Op de terugweg langs een andere groep gelopen waarvan de gids vroeg wie er nog een appel wilde. Niemand reageerde dus stak ik mijn hand op en gooide de gids de appel mijn kant op. Ik had dus op de terugweg een heerlijk appel. Tien de bus weer in en naar het kamp om middag te eten. Na het middag eten de bus in om bij een zwembad met zout water te gaan zwemmen. Dit was erg lekker omdat het 36 graden was. Na het zwemmen doorgereden naar het cultureel centrum van de aboriginals waar we verschillende verhalen hebben gelezen. Het bewijs van deze verhalen kun je vinden op uluru. Na het cultureel centrum naar de uluru waar we een uitleg kregen over hoe het is ontstaan. De uluru was eerst een berg maar door veel aardbevingen is de berg op z'n zij beland. Dit kun je zien aan de strepen op uluru die verticaal lopen inplaats van horizontaal. Bij uluru hebben we een wandeling gemaakt naar kantju gorge. Dat is een soort vijver waar altijd water in zit naast uluru. Daar hebben we rotstekeningen gezien en hebben we een uitleg gekregen over de verschillende tekens. Daarna naar een aboriginal verhaal geluisterd waar de verschillende tekens van het verhaal op uluru te zien waren. Echt heel leuk! Na de wandeling terug naar de bus en naar de zonsondergang gekeken. Je zag echt dat uluru van kleur veranderde. Daar een biertje gedronken en gegeten (kip met rijst en groente) tot de zo'n onder ging. Daarna geholpen met opruimen en terug naar de camping waar we naar een zandduin zijn gaan lopen om naar de sterren te kijken. Deze waren prachtig. hebben gekletst. Toen gedoucht en mijn Swag uitgerold. Daar heerlijk in geslapen

Dag 54: uluru

Vandaag vroeg op om 5 uur om vervolgens met de bus naar een plek te rijden om naar de zonsopgang te kijken. Voor de uluru ontbeten en naar de zonsopgang gekeken waarbij uluru weer van kleur veranderde. Toen naar uluru zelf waar we een wandeling om uluru hebben gemaakt. Dat was erg leuk en mooi. Van bepaalde plekken mag je alleen geen foto's maken omdat dit heilige plekken zijn waar mannen/ vrouwen bepaalde rituelen uitvoeren. Als een aboriginal die ziet moeten ze worden gestraft. De wandeling was 9 kilometer lang maar echt heel prachtig. Na de wandeling de bus in en hebben we iemand afgezet bij een hostel daar in de buurt. Daarna naar het vliegveld om iemand op te halen en toen naar Alice Springs. Onderweg gestopt bij een Camel farm waar je op een kameel kon rijden. Ik heb dat niet gedaan omdat je heel kort op de kameel zat en het best duur was. Net voordat we Alice Springs in reden werd de winnaar bekent gemaakt van de raam tekening. Je had een stem en die moest je aan iemand anders geven. Ik kreeg 6 stemmen en had een jug of beer gewonnen. Aangekomen bij het hostel ingecheckt en daarna met wat Nederlanders gepraat. Toen naar het café waar we met de groep van de tour hadden afgesproken. Hier kreeg ik mijn jug of beer en heb ik een hamburger gegeten. Erg veel gekletst. Op een bepaald moment afscheid genomen en gegevens uitgewisseld. Toen gedoucht en naar bed.

Dag 55: Alice Springs

Vandaag lekker uitgeslapen en ontbeten. Daarna afscheid genomen van mensen van de uluru tour die sliepen in het hostel. Ik ben naar de supermarkt gegaan en heb daar wat boodschappen gehaald. Terug naar het hostel waar ik in mijn dagboek heb geschreven en verschillende spullen heb opgeladen. Daarna met een Nederlands meisje afgesproken om naar de ANZAC Hill te gaan om te kijken naar de zonsondergang om vervolgens samen eten te koken. Op mijn kamer was toevallig een ander Nederlands meisje dat ook wel mee wilde. Wij zijn toen met z'n drieën naar de ANZAC Hill gelopen. Dit was heel erg leuk. Toen al ons eten bij elkaar gelegd en een salade en noodgeld gerecht gemaakt. Ook voor morgen want dan vertrek ik uit Alice Springs. Daarna zouden ze in het hostel een film draaien maar dat ging niet door. We hebben toen op internet gezocht naar een bioscoop. Bij ons om de hoek was een bioscoop en zijn naar de film beauty and the beast geweest. Was een leuke film waar wel erg veel in gezongen werd. Daarna terug naar het hostel en ben ik gaan slapen. Morgen naar Tennant Creek!

1. Maaike:
    1 april 2017
    Jeetje, wat hebben ze verbouwd bij the Royal Flying doctors! Een half vliegtuig in de kamer, ziet er een stuk moderner uit dan toen ik er was . En die zoutwater krokodil is helemaal niet modern, die zat er toen ookal! Leuk dat je zoveel mensen ontmoet, hou je misschien nog wat adresjes over om later te bezoeken! Veel plezier, up north. Daar wachten je nog meer krokodillen en meer zwemmen. Pas maar op ;-)
  2. Leo Vollering:
    2 april 2017
    Way to go, Robin!! Prachtig allemaal! Echt een levenservaring!
    Al nieuwe schoenen moeten kopen?