Op naar Taz!

23 juni 2017 - Sydney, Australië

Beste allemaal,

Ik weet dat het weer een tijdje geleden is dat ik iets heb geplaatst op mijn blog. Ik heb het ook erg druk (wat erg!) en het helpt ook niet als hè lekker ziek wordt tussendoor. Hier in Sydney merk je dat het winter is want het wordt hier niet warmer dan 20 graden. Wat prima te doen is. Mijn camera diet het helaas niet meer waardoor ik niet zo gemakkelijk foto's op mijn blog kan plaatsen. Dan weten jullie dat. Ik heb veel dingen gezien en wil ook nog wat dingen doen als ik terugkom in Sydney. Het plan als volgt is dat ik op 24 juni naar Hobart Tasmanië vlieg om daar een rond trip te boeken om het eiland om daarna weer terug naar Sydney te vliegen op 8 juli. Hier blijf ik dan tot 14 juli waar ik het vliegtuig naar Jakarta pak en dan van Jakarta baar Amsterdam waar ik 15 juli aankom. Ik hoop dat alles in Nederland goed gaat en dat jullie niet smelten van de hitte.

Dag 123: Coffs Harbor/ Port Macquarie

Vandaag vroeg op en uitgecheckt om daarna naar muttonbird Island te gaan om walvissen te spotten. Daar zag ik in de verte al twee walvissen. Daar raakte ik in gesprek met een local due vertelde dat ze een Little Holland in Coffs Harbor hadden. Heel grappig maar deze lag een aantal kilometer buiten de stad dus dat is jammer. Na een tijdje daar gezeten te hebben plots een groep dolfijnen die voor het eiland langs zwom. Ik ben toen naar de supermarkt gelopen om onderweg langs de rivier van Coffs Harbor te lopen wat erg mooi was. Na het boodschappen doen naar het hostel teruggelopen om daarna met een shuttle naar het busstation gebracht te worden. Daar de bus in om na 2 minuten rijden te stoppen voor een pauze van een half uur. Daarna door naar Port Macquarie. Hier moesten we even wachten op de shuttle bus om opgehaald en afgezet te worden bij het hostel. Hier ingecheckt om daarna mijn eten op te warmen en dit op te eten. In mijn dagboek geschreven om daarna te douchen en naar bed te gaan.

Dag 124: Port Macquarie

Vandaag vroeg opgestaan om te zien dat het flink regent. Toch mijn wandelschoenen aangedaan om naar het centrum van Port Macquarie te lopen. Daar wat boodschappen gedaan om vervolgens een boardwalk wandeling te doen om daarna naar de kust te lopen. Daar ben ik begonnen aan de coastal walk. Dit was een erg mooie wandeling omdat rondom het strand veel rotsen lagen waar ook allerlei beesten leefde zoals krabben. Halverwege de wandeling hadden ze een heuvel waar je op kon klimmen. Dit heb ik gedaan en boven stond een monument voor een persoon die voor de rots verdronken was. Daarna terug gelopen naar Port Macquarie. Hier ben ik naar het koala ziekenhuis gegaan. Daar hadden ze een museum met informatie over koala's en waarom we ze moeten helpen. Toen een tour gekregen door het ziekenhuis die begon bij het patiëntenbord. Hier stonden alle koala's beschreven en welke zorg ze nodig hadden. Wij mochten alleen naar de koala's toe die altijd zorg nodig hebben. Deze werden tijdens de tour gevoerd dus dat was leuk om te zien. De informatie die in het museum stond werd nog een keer tijdens de tour uitgelegd. Na de tour ben ik terug naar Port Macquarie gelopen om daarna eten te koken en met twee Nederlanders aan de praat te raken die net waren begonnen met reizen en vroegen hoe je moet backpacken? Daarna gedoucht en naar bed.

Dag:125: Port Macquarie/ Sydney

Vandaag uitgeslapen om daarna een kluisje op te zoeken om mijn tas in te doen. Toen uitgecheckt en Port Macquarie weer in. Hier ben ik een wandeling gaan doen langs de gaven omdat daar veel stenen zijn gekleurd en met teksten zijn beschreven. Op deze stenen stonden namen van mensen die in Port Macquarie zijn geweest, vrienden waren, getrouwd, over op een bepaalde datum waren overleden. Sommige stenen waren net kunstwerken. Halverwege de wandeling waren er dolfijnen die in de baai zwommen heel erg leuk. Bij het strand aangekomen hadden ze daar een bodyboard wedstrijd te zien. Hier een tijdje naar gekeken om daarna terug te lopen en de echte boardwalk wandeling tegen te komen. Deze heb ik toen gelopen om daarna naar het hostel te gaan. Daarna naar de bushalte gebracht on daarna opgehaald te worden door de bus. Onderweg 1 keer gestopt om daarna over de Harbor Bridge met uitzicht op het opera house Sydney binnen te rijden. Hier bij de bushalte afgezet on daarna naar mijn hostel te lopen en in te checken. Daarna ben in gaan slapen.

Dag 126: Sydney

Vandaag uitgeslapen om daarna te ontbijten en Sydney in te trekken. Hier hoorde ik van een afstand al een fluit van een stoomtrein. Ik baar het station waar een stoomtrein stond te stomen. Echt super leuk. Dit was omdat the Australian railway 150 jaar bestond. Daarom was er ook een bandje die jaren 30 muziek speelde. Heel erg leuk. Ik ben na een tijd naar de trein te kijken doorgelopen naar het centrum waar ik als eerste de Harbor Bridge zag en daarna the Opera House. Eerst naar de Harbor Bridge gelopen waar ik onderweg een markt tegen kwam met van alles en nog wat. Dat was erg leuk om te zien. Toen onder de Harbor Bridge gestaan die heel erg groot en hoog is. Daarna via de pier langs de kust gelopen naar the Opera House. Hier heb ik een tour genomen om de verschillende concertzalen te zien. Jammergenoeg was de operazaal gesloten omdat ze deze aan het verbeteren waren. Wel de rest van de zalen gezien en het verhaal achter het ontwerp. Het Opera House moet een zeilboot voorstellen en de vorm van de daken zijn die van zeilen. Het grappige was dat ze niet wisten om het ontwerp sterk genoeg was dus begonnen ze eerst met het bouwen van de basis om na vijf jaar het juiste ontwerp te hebben waardoor het kon. Na de rondleiding naar de botanische tuinen waar ik kort ben in geweest om daarna na een tentoonstelling te gaan over the world press photo. Erg indrukwekkend al die verhalen achter de verschillende foto's. Na de tentoonstelling naar de cruise terminal gelopen om daar te wachten op vivid het licht, muziek en innovatie festival. Na een tijdje wachten begon het festival door verschillende beelden op allerlei gebouwen te projecteren. Ook waren er verschillende dingen die je kon doen zoals schommelen op muziek, zelf tussen het geprojecteerde licht staan, kleuren van licht veranderen en nog meer. Na veel dingen gedaan te hebben naar het hostel om daar te gaan slapen.

Dag 127: Sydney

De volgende dag weer vroeg op om daarna weer een stoomtrein te horen. Wat blijkt nou vandaag is een nationale feestdag want Queen Elizabeth II is jarig. Veel mensen zijn daarom vrij. Op het station stond weer dezelfde stoomtrein. Hier heb ik een tijdje naar gekeken om daarna naar het opera huis te lopen. Vanuit hier ben ik naar de bibliotheek gelopen om daar de laatste foto's van de world press photo tentoonstelling te zien. Na de prachtige foto's baar de botanische tuinen waar ik een lange tijd heb gelopen om bij macquaries point uit te komen. Hier was een bankje uitgehouden in de rots voor zijn vrouw want die vond het uitzicht zo mooi. Nu is het uitzicht een stuk minder vanwege een aantal marine schepen die daar in de haven liggen. Op de terugweg een aantal foto's kunnen maken van de Harbor Bridge en the Opera House samen. Na de wandeling terug bij de trappen gaan zitten van het Opera House om daarna via de ferry terminal te wachten bij het museum voor moderne kunst voor vivid. Dit begon om 18:00 uur en het was weer fantastisch. Langs de verschillende apparaten gelopen om daarna ook in een gedeelte van de botanische tuin te lopen waar ze verschillende bomen verlichten maar waar je ook bij bepaalde machines moest blazen of op een knop moet drukken.  Heel erg leuk. Op de terug weg nog wat andere lichtshows gezien. Een over een kikker die zwom. Dat was erg leuk! Toen naar het hostel waar ik ben gaan slapen.

Dag 128: Sydney

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna naar Town Hall van Sydney te lopen. Hier is op het moment een filmfestival aan de gang. Tegenover de Town Hall lag het Victoria warenhuis. Dit is een erg mooi gebouw in de stijl uit de tijd van Victoria zelf. Binnen in het warenhuis hadden ze veel dure winkels maar ook twee erg mooie klokken. Deze waren heel erg versiert. Een van de twee klokken vertelde zelfs het verhaal van kapitein Cook. Binnen in het gebouw waren de ramen en de koepel van glas en lood en de tegeltjes op de vloer in verschillende vormen gelegd. Na het warenhuis doorgelopen naar de Harbor Bridge waar ik eerst niet kon vinden hoe je er op kon. Uiteindelijk gevonden om over de brug te lopen en aan het einde om te keren en terug te lopen. Vanaf de Harbor Bridge had je een fantastisch uitzicht op The Opera House. Na de Harbor Bridge ben ik doorgelopen naar de botanische tuinen. Hier had ik een groot gedeelte nog niet gezien. Dit keer rustig langs de verschillende planten, bomen en bloemen gelopen. Ze hadden zelfs verschillende kassen vol met tropische bloemen. Ook kwam ik hier wat stillages tegen van het vivid festival. Heel erg leuk. Aan het einde van de dag bij het Opera House gezeten en gewacht tot het festival begon. Toen als eerste de botanische tuinen weer in on de lichtshows te zien wat heel erg leuk was om daarna via de haven naar andere activiteiten te lopen. Na het festival terug naar het hostel om daar te slapen.

Dag 129: Sydney

Vandaag om 6:00 uur op want ik moet om 6:30 bij de sky Tower zijn. Hier heb ik namelijk een yoga klas! Weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten. Om 6:30 met de lift naar boven om daar allemaal yoga matjes te zien voor een prachtig uitzicht. Om 7 uur begon de les dus ik had nog even de tijd om op 250 meter boven de grond rond te kijken. Tijdens de les moesten we allemaal poses aannemen. Sommige waren nog best moeilijk. Dit alles voor een prachtige zonsopgang boven Sydney. Na les kregen we een ontbijt om te horen dat we zo lang als we wilde boven in de skytower mochten blijven. Hier heb ik ook goed gebruik van gemaakt want de skytower ging pas om 10 uur open. Na de slytower ben ik naar darling Harbor gelopen om naar de Chinese tuinen te gaan die dicht waren. Onderweg kwam ik de Sydney market tegen waar ik naar binnen ben gegaan. Wat een markt was waar ze vooral veel toeristische spulletjes verkopen. Ik ben langs de verschillende kraampje gelopen om daarna door te lopen. Om weer afgeleid te worden door de Chinatown van Sydney. Het Chinatown van Sydney was erg leuk omdat daar veel Chinese eettentjes waren (duh). Om toen over een plein met een enorm speeltuin richting het maritiem museum te lopen. Daar hadden ze verschillende tentoonstellingen over het ontdekken van Australie, de parel jagers, marine en verschillende maritieme sporten. Heel erg leuk om dit te zien. Toen richting hyde Park gelopen. Onderweg afgeleid door verschillende mooie oude winkelstraten. Hier heb ik een tijd gekeken en gelopen om uiteindelijk in hyde park uit te komen. Hier ben ik gaan eten waar iemand naast mij tegen mij begin te praten over een bepaalde sekte waar ik ook lid van kon worden als ik dat wilde (nou, nee). Uiteindelijk die man afgeschut om naar een enorme kathedraal te gaan. Deze was erg mooi van binnen. Verder door hyde park gelopen om uit te komen bij the shrine of remembrance. Hier herdenken ze de soldaten die zijn omgekomen tijdens verschillende oorlogen. Op het plafond hadden ze heel veel sterren hangen. Iedere ster stond voor een vrijwilliger die zich tijdens de eerste Wereldoorlog had aangemeld. Na the shrine of remembrance ben ik langs de botanische tuin gelopen om naar The Opera House te gaan. Ik ben toen op de bankjes gaan zitten om te wachten tot vivid zou gaan beginnen. Na een half uur wachten begon het festival en ben ik langs de verschillende activiteiten gelopen. Om na het festival naar het hostel te lopen en naar bed te gaan.

Dag 130: Sydney

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna richting het centrum te lopen.  Op een bepaald moment toch maar naar het maritiem museum gegaan omdat ik daar nog niet alles had gezien. Ook was ik erg moe voor een gekke reden. Na het maritiem museum naar de fish market. Hier komt de vis binnen via de haven om direct verkocht te worden. Dit was erg leuk om te zien. Ook is het een van de grootste vismarkten in het zuidelijke halfrond. Daarna via Sydney theater in een park uitgekomen waar ik merkte dat ik koorts had. Vandaar dat ik moe was. Terug gelopen naar het hostel waar ik op mijn bed ben gaan liggen en in slaap ben gevallen. Ik werd laat wakker en heb toen snel wat gegeten om daarna weer te slapen.

Dag 131: Sydney

Vandaag wakker geworden met een erge hoofdpijn en met koorts. Ben vandaag voor een groot gedeelte van de dag in bed gebleven. Tot 15:00 uur toen ik ben gaan douchen om daarna wat boodschappen te doen en eten te koken om dit op te eten en vervolgens weer in bed te duiken om te slapen.

Dag 132: Sydney

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna richting de Harbor Bridge te lopen. Daar ben ik toen helemaal overheen gelopen on in het noordelijke deel van Sydney uit te komen. Hier hadden ze onder de brug een skateboard competitie. Hier heb ik een tijdje naar gekeken om daarna naar .......

te gaan. Hier hadden ze ook een uitkijkpunt. Hier heb ik gegeten om daarna terug te lopen en baar het Luna park te gaan wat een soort pretpark is. Hier ben ik overheen gelopen om daarna door gelopen richting de blues park. Hier had je uitzicht op de Harbor Bridge en The Opera House. Daar een tijdje gezeten on daarna met wat mensen te bellen. Na het bellen naar de ferry gelopen om tijdens de start van vivid langs The Opera House te varen. Echt heel erg leuk. Daarna over het vivid festival gelopen om veel leuke activiteiten te doen.  Vervolgens terug naar het hostel waar ik ben gaan slapen.

Dag 133: Sydney

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna richting Hyde park te lopen en van daaruit naar Kings Cross te lopen. Dit was een flink stuk. Uiteindelijk aangekomen in Kings Cross het grootste bord (in het zuidelijk halfrond) van coca cola gezien. Om daarna langs de verschillende winkeltjes te lopen die ze daar hebben. Toen richting de gaven gelopen waar ik door allemaal kleine straatjes moest lopen. Erg leuk!  Aangekomen in de haven verschillende marine schepen gezien om daarna langs het museum van moderne kunst te lopen richting Macquarie's point. Alleen door een foutje van mij kwam ik in de botanische tuin uit wat ook niet erg was. Heb daar heerlijk in het gras gelegen om daarna richting The Opera House te lopen. Daar ben ik omheen gelopen om daarna naar het museum te gaan van contamorary art. Dit was erg leuk en gek. Na het museum door the rocks gelopen om daarna richting het hostel te gaan. Hier geb ik gegeten en ben ik naar bed gegaan.

Dag 134: Sydney

Vandaag vroeg op om de trein te pakken richting Bondi Junction. Na een ritje van 10 minuten de bus richting Bondi Beach gepakt. Daar begon de coastal walk. Je liep over het beroemde strand om daarna via de kust naar de andere stranden te lopen. Dit was heel erg leuk en het uitzicht was ook heel erg mooi omdat je iedere keer een stukje meer van de kust zag. Op een bepaald moment moesten we een stukje over een begraafplaats lopen omdat een storm een deel van het pad had verwoest. Daarna weer door op het pad. De wandeling was niet heel zwaar maar het was wel lang. Bij een bepaald punt gestopt om daar te eten om daarna door te lopen langs de kust. Telkens na iedere bocht heb je weer een ander mooi uitzicht. Echt super. Aan het einde van de wandeling de bus terug genomen naar Bondi Beach om daar langs de muurschilderingen lopen. Ik ben toen terug naar Bondi Junction gelopen om daar de trein weer terug te nemen naar Sydney. Hier heb ik boodschappen gedaan en heb toen gekookt. Na het eten ben ik gaan slapen.

Dag 135: Sydney

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna richting het centrum van Sydney te lopen. Hier ben ik onder de Harbor Bridge gelopen om bij een werf ui te komen. Deze hadden ze omgebouwd tot appartementen. Heel erg mooi en waarschijnlijk erg duur. Ik ben langs deze appartementen gelopen om bij ......

park uit te komen waar ik doorheen ben gelopen. Vanuit het park zag ik het observatorium. Hier ben ik naartoe gelopen waar je in een klein museum wat informatie kreeg over hoe ze de sterren van het zuidelijke halfrond in kaart hebben gebracht en waarom het observatorium gebouwd is. Heel erg leuk om dat te weten. Voor het observatorium hadden ze een park waar ik ben gaan zitten en heb genoten van het uitzicht om na een tijdje richting The Opera House te lopen om daar een cruise schip te bekijken. Daarna door het centrum gelopen om naar wat oude gebouwen te bekijken om daarna via de winkelstraat (met straatmuzikanten) naar het hostel te lopen. Daar heb ik gegeten en ben ik naar bed gegaan.

Dag 136: Sydney

Vandaag vroeg op om snel te ontbijten om daarna naar het centrum van Sydney te lopen om daar de ferry te nemen naar de dierentuin. Deze vertrok toen ik aankwam maar gelukkig kon ik er nog in. Na 10 minuten varen aangekomen bij de halte van de dierentuin om daarna een bus te nemen naar de ingang. Toen een kaartje gekocht om vervolgens naar binnen te gaan. Deze dierentuin is een van de oudste in Australie en heeft als een van de weinige ook een vogelbekdier verblijf. Super leuk!  Hier ben ik direct naartoe gegaan en ze waren erg actief. Ze zwommen veel in het rond en waren veel op zoek op de grond met hun bek. Na de vogelbekdieren naar de andere Australische dieren zoals echidnas, kangoeroes, walibie's, emu's, cassowary's, wombats en nog meer. Ook hadden ze dieren uit andere landen. Het giraffen verblijf was erg mooi omdat die uitzicht gaf op de Harbor Bridge en The Opera House. Na een lange dag terug naar de ferry die mij weer terug bracht in Sydney centrum. Daar ben ik teruggelopen naar het hostel. Hier heb ik eten gekookt om daarna te gaan slapen.

Dag 137: Sydney.

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna richting het park voor het observatorium te lopen. Onderweg wat boodschappen gedaan om daarna door te lopen naar het park waar ik heerlijk in de zon heb geschreven in mijn dagboek. Hier liep ik best in achter en ik vond dat dit ingehaald moest worden. Na het schrijven in mijn dagboek door de stad gelopen opzoek naar een postkantoor. Deze heb ik uiteindelijk gevonden na er drie keer langs te lopen. Daarna naar het hostel gelopen waar ik een deel van mijn tas heb uitgemest omdat hier veel spullen in zitten die ik niet echt nodig heb. Deze stuur ik naar mijzelf op. Na wat spullen in de doos te hebben gestopt. Eten gekookt en naar bed.

Dag 138: Sydney

Vandaag lekker uitgeslapen om daarna richting de stad te lopen en een kapper binnen te lopen. Deze heeft mijn haar geknipt om daarna mijn pakketje te posten. Bij hetzelfde postkantoor die ik dit keer in een keer vond! Daarna doorgelopen naar the Rock (wijk) waar ze een leuk marktje hadden om daarna naar de ferry haven te lopen waar een enorm cruise schip lag. Heel leuk om te zien. Daarna terug naar het hostel om mijn was te doen en uit te vogelen hoe ik morgen op het vliegveld kom. Ook moest ik nog wat regelen in het hostel zelf. Na mijn was te hebben gedaan. Alle spullen in mijn tas gestopt zodat deze ingepakt en wel s morgensvroeg mee kan. Daarna eten gekookt en naar bed.

1. Je lieve ouders :-):
    23 juni 2017
    Ha Robin, je gaat je vast vervelen als je weer thuis bent, hier is het niet zo opwindend.
    Veel plezier in Tasmanië.
  2. Maaike:
    24 juni 2017
    Jeetje, je reis komt alweer bijna tot een einde!! Maar ik vind dat hier juist hele leuke dingen gebeuren hoor! Je kan je 10 nieuwe eenden broertje en zusjes ontmoeten. (als ze nog niet weggevlogen zijn) Leuke dingen doen met je neefjes en nichtjes, of met je favoriete zus! En in augustus je nieuwe neef ontmoeten! Geniet nog van de laatste loodjes.