Dolfijnen, zeeschildpadden, murene, clownvissen, Pufferfish, eagle ray en walvissen gezien!

7 juni 2017 - Coffs Harbour, Australië

Dag 116: Byron Bay

Vandaag weer vroeg op om opnieuw te gaan kajakken. Na wat pannenkoeken van het hostel voor het hostel gewacht om opgehaald te worden om te gaan Kajakken. Na weer een korte uitleg hoe je moet kajakken naar het strand gelopen om daar het water weer in te gaan. Hierbij kregen we weer dezelfde uitleg als gisteren over hoe Byron Bay was gevormd (vulkaan uitbarsting). Dit keer wel van een andere gids. Op het moment dat we pauze wilde houden zag onze gids in de verte de dolfijnen. Wij zijn hier toen naar toe gepeddeld en bleven op afstand. De dolfijnen waren alleen erg nieuwschierig en kwamen steeds dichter in de buurt en op een bepaald moment zwommen ze zelfs onder de kajakken door en kwamen een meter voor mijn kajak naar boven om adem te halen. Ook zagen we een aantal dolfijnen surfen op de golven en springen. Echt heel erg leuk. Daarna zijn we pauze gaan houden met koffie en Tim tams. Op de terugweg moesten we hard pedellen vanwege de harde wind. Uiteindelijk al surfend aangekomen bij het strand om daar een duik in het water te nemen. Daarna de kajak terug getild naar de aanhangwagen om terug te lopen naar het hostel. Daar hebben we middag gegeten om vervolgens mijn snorkel spullen te pakken en naar het schipwrak te gaan. Hier ben ik gaan snorkelen maar vanwege de wind kon ik niet zo heel veel zien. Ik heb toen heerlijk op het strand gelegen en ben toen langs de verschillende winkels gelopen. Om daarna samen met een aantal mensen naar een restaurant te gaan on hier te eten. Dit was heel erg gezellig en zijn teruggelopen naar het hostel. Hier hebben gezellig met elkaar gekletst om daarna naar bed te gaan.

Dag 117: Byron Bay

In de morgen vroeg op om pannenkoeken te eten en daarna met een groepje naar het strand te gaan. Hier ben ik met iemand  anders gaan Snorkelen bij het schipwrak. Dat was erg leuk omdat we veel vissen konden zien. Na het snorkelen heerlijk op het strand gelegen om daarna naar het hostel te lopen. Hier hadden ze namelijk een tour naar de vuurtoren georganiseerd. Wij zijn deze met z'n alle gaan doen waar we informatie kregen over de plekken die we zagen. De meeste informatie wist ik al omdat ik dit via de kajak tour al een keer had gehoord. Op een bepaald punt zagen we dolfijnen die aan het surfen waren op de golven. Op een bepaald moment zagen we 6 dolfijnen te gelijk springen. Ik ben toen met een Nederland meisje naar de zonsondergang gaan kijken om daarna samen te gaan eten. Na het eten afscheid genomen om naar het hostel te lopen. We kwamen toen terug in het hostel en zagen het einde van de film million dollar baby. Daarna gekletst met een aantal mensen om vervolgens laat naar bed te gaan.

Dag 118: Byron Bay

Vandaag vroeg op om 7:00 om te gaan duiken. Aangekomen bij het duikcentrum een wetsuit gekregen. Ik heb toen flippers en een masker uitgezocht. Daarna mijn pak gecontroleerd om deze in de boot te laden samen met al mijn andere spullen. Na een korte briefing waar we precies gingen duiken ( een plek die de nursery heet cofts hole) en hoe diep we zouden gaan (20 meter). Toen naar het strand gebracht waar we de boot in zijn gegaan om naar Julian Rock te varen. Onderweg waren de golven groot waardoor de rit erg hobbelig was. Aangekomen op de plek waar we zouden duiken onze spullen aan gedaan. Om vervolgens achterover te leunen om het water in te vallen. Toen iedereen in het water was gingen we naar beneden waar we verschillende vissen zagen en een soort blinde haai die op de bodem ligt. We doken langs verschillende stukken rots met koraal waar we een murene en een Pufferfish zagen. Dit is een vis die zichzelf opblaast als hij zich bedreigd voelt. Na een tijdje gedoken te hebben kwamen we een eagle ray tegen die heel rustig weg zwom om vervolgens uit het niets heel hard weg te schieten. Uiteindelijk kwamen we bij Cofts hole wat een soort tunnel is waar je doorheen kan zwemmen. Deze tunnel zit vol met vissen dus dat was ontzettend leuk. Toen we de tunnel uit kwamen zagen we zelfs een schildpad. Deze was erg goed gecamoufleerd omdat hij met Zijn schild tegen de rots zat. Daarna gingen we langzaam omhoog om boven te komen en de boot in te klimmen. Toen een hobbelige weg terug waar we een keer moesten stoppen want er zaten dolfijnen voor de boot. De boot op de aanhangwagen geholpen om terug gebracht te worden naar het duikcentrum. Daar heb ik een appel gegeten en koffie gedronken om daarna mijn luchtfles om te wisselen voor een volle om deze weer in de boot te laden met de rest van mijn spullen. Toen voor de tweede keer naar het strand om een ritje in de boot te maken. Dit keer gingen we ook bij de nursery duiken alleen dan op een andere plaats. Na onze spullen aan te hebben gedaan het water in en naar beneden waar al snel iemand problemen had en naar boven moest. Wij hebben toen wat rond gedoken om daarna echt verder te gaan met duiken waar we verschillende scholen vissen zagen, een steenvis en clownvissen. Verder ook een zeeschildpad en een murene. Het was erg mooi om hier te duiken vanwege de hoeveelheid koraal en vissen. Eenmaal boven gekomen de boot in om onze spullen een plekje te geven en terug te gaan. Na een hobbelige rit terug om de boot op de aanhangwagen te helpen om daarna naar het duikcentrum terug te gaan. Daar heb ik de duikspullen gewassen en ben naar het hostel gelopen. Hier heb ik twee eieren gegeten om daarna samen met een groep mensen van het hostel te gaan kaarten. Na verschillende kaartspelletjes naar de supermarkt. Boodschappen gedaan om daarna naar een restaurant te gaan om daar te eten. Na het eten terug naar het hostel waar we de film  mean girl met een groep hebben gekeken. Om daarna naar bed te gaan.

Dag 119: Byron Bay

Vandaag vroeg op om naar de sunday market van Byron Bay te gaan. Hier kon je allemaal hippie spullen kopen en zelf maken zoals kleedjes, geworven manden, kleding, sieraden, en kaarsen. Ook kon je erg veel eten als je dat wilde en er speelde verschillende bandjes. Het was heel erg gezellig en ben een aantal keer over de markt te lopen om een berichtje te krijgen van iemand die ik had ontmoet tijdens een tour. In het berichtje stond dat ze in Byron Bay waren en wilde afspreken op de captain cook uitkijkplek. Hier hebben we elkaar ook ontmoet om daarna naar de vuurtoren te lopen. Hier hebben er genoten can het uitzicht om daarna weer naar beneden te lopen. Daarna zijn we naar de Byron market gegaan. Dit is een markt dat 1 keer per maand op de eerste zondag van de maand word gegeven. Hier hebben we wat gegeten. Om
over de markt te lopen om bij de verschillende kraampjes te kijken. Daarna zijn we naar het strand gelopen om daar te zitten en te kletsen. We zijn toen naar een cafe gegaan om daar war te drinken om daarna afscheid te nemen. Ik ben naar het hostel te gaan om daar een salade te maken. Wij hebben daarna met een groepje twee films gekeken namelijk Zoolander en blades of glory. Na deze films ben ik naar bed gegaan.

Dag 120: Byron Bay

Vandaag lekker uitgeslapen om een surfboard te huren en naar het strand te lopen. Hier heb ik gesurft wat erg moeilijk is ook al heb je een surfles gehad. In het begin viel ik erg veel van mijn board af maar na een tijdje kon ik op het board staan en met de golf mee naar de kust varen. Dat was heel erg leuk. Dit heb ik voor een groot gedeelte van de dag gedaan om op een bepaald moment naar het hostel te lopen om mijn was te doen. Deze heb ik later in de droger gedaan en toen mijn was eruit kwam opgevouwen. Daarna mijn tas ingepakt om met een groepje mensen te gaan eten in een restaurant. Na het eten terug gegaan naar het hostel waar ik naar het concert heb gekeken voor de slachtoffers van de aanslag in Manchester. Ik ben daarna naar bed gegaan.

Dag 121: Byron Bay/ Coffs Harbor

Vandaag uitgeslapen om daarna naar de receptie te gaan om pannenkoeken te halen. Deze geb ik heerlijk opgegeten om daarna mijn tanden te poetsen mijn bed af te halen en met al mijn tassen naar beneden te lopen om uit te checken. Toen even kort gebruik gemaakt van het internet om daarna naar de bushalte te lopen. Hier even op de bus gewacht die al snel kwam. Ingecheckt en toen de bus in voor een rit van 4 uur. Waar ik onderweg een walvis in de oceaan zag liggen. Echt heel erg leuk. Vervolgens aangekomen in Coffs Harbor om met mijn tassen richting het hostel te lopen. Dit was een aardig end. Ingecheckt en toen naar de pier gelopen. Daar las ik dat Coffs Harbor was vernoemd naar kapitein Koffs die schipbreuk leidde en strandde op deze plek. Toen hij het aangaf wat voor naar de plaats moest hebben heeft iemand het verkeerd geschreven waardoor het plaatsje nu met een C wordt geschreven inplaats met een K. Op de pier zag ik twee zeeschildpadden. Deze zwommen steeds rond elkaar. Was erg leuk om te zien. Op de terugweg boodschappen gedaan om daarna in  de keuken in mijn dagboek te schrijven terwijl ik aan het koken was. Daarna ben ik gaan slapen.

Dag 122: Coffs Harbor

Vandaag heerlijk uitgeslapen om vervolgens te ontbijten en daarna te wandelen naar Corrambirra point. Dit was niet een erg moeilijke wandeling maar het liep naar de oceaan waar nu walvissen zouden kunnen zwemmen. Aan het begin van de wandeling heb ik daar ook voor gezocht. Ik hoefde niet lang te zoeken want erg dichtbij z'n 20 meter kwamen twee walvissen omhoog en zwom richting de oceaan waar ze met hun staart, flippers en lichaam op het water sloegen. Het was erg indrukwekkend om dat te zien. Ik zag er zelfs eentje uit het water springen echt heel erg leuk. Hier heb ik een tijdje gezeten om vervolgens naar een ander uitkijkpunt te lopen. Daarna terug naar het hostel waar ik heb geluncht. Na mijn lunch naar de supermarkt gelopen om boodschappen te doen om daarna naar muttonbird eiland te lopen. Deze was verbonden aan een soort pier en op dit eiland zaten veel vogels die een hol graven om daar hun jongen in uit te broeden en op te voeden. Erg leuk. Ook hier kon je over een groot deel van de oceaan uitkijken en ook hier heb ik veel walvissen gezien. Ze waren alleen niet zo dichtbij als de eerste keer. Wel vind ik het erg indrukwekkend om deze grote dieren van een afstand te mogen zien. Ook hier heb ik erg lang gezeten om daarna terug te lopen naar het strand om naar de Jetty pier te lopen waar ze voor een film opnames aan het maken waren. Er lag iemand in het water met een camera die een man filmde. Verder liepen er veel mensen omheen met camera's. Wat ik begreep ging de film over een haai. Weet dit niet zeker. Daarna ben ik terug naar het hostel gelopen om eten te koken en in mijn dagboek te schrijven. Ik ben toen gaan douchen en naar bed.

1. Je lieve ouders :-):
    7 juni 2017
    Ha Robin, wat geweldig dat je al die bijzondere dieren zo in het wild kan zien. Unieke ervaringen.
  2. Corvanhuis:
    8 juni 2017
    Ha die robin,ik zeg maar niets meer,wat een mooie reis,die foto`s uit de kajak vond ik leuk de rest ook begrijp me niet verkeerd,heel bijzonder wat jij meemaakt,gr cor.