Al een week in Nieuw Zeeland!

12 februari 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Dag 4: Hot Water Beach
Vandaag om 7 uur uitgecheckt bij het hostel en toen naar de ophaalplek van de Kiwi Experience gegaan. Daar moest ik nog een half uur wachten voordat de bus kwam. Daardoor voldoende de tijd om met allerlei mensen te praten. Toen de bus kwam mij aangemeld en een plekje opgezocht. Daarna zijn we naar Auckland Domain gereden waar we een uitleg hebben gekregen hoe de reis gaat en wat je allemaal moet regelen en wat zij voor je doen. Daarna echt op pad. Onze buschauffeur (luke) een echte kiwi begon de reis om keihard de muziek aan te zetten. Onderweg werden er veel dingen aan je gevraagd. Waar je wilt verblijven maar ook wat voor activiteiten je wilt gaan doen. Dit wordt dan voor je geregeld. Daarna verlieten we Auckland en maakte een tussenstop in Thames. Hier kon je spullen inslaan voor het koken. Na een uur in Thames door naar Hot Water Beach waar we niet direct naar het stand konden omdat pas om 21 uur het water laag genoeg stond om het zee water genoeg op te warmen. Dus in de middag hadden we een wandeling naar Catherine Cove. Dit is een erg mooi strand waar ik natuurlijk heerlijk gezwommen heb. Daarna terug naar de bus en eten. Op de camping kon je fish and chips halen dus dat geb. ik gedaan. Heerlijk! Na het eten in mijn reisdagboek geschreven en daarna naar Hot Water Beach. Eerst nog even een schep geregeld en toen lopend naar Hot Water Beach. Wat je doet is je graaft een gat waar water in kan lopen en omdat er een soort geiser onder het zand zit is dat water lekker warm zelfs zo warm dat het je voeten kan verbranden echt heel gek! Heel gezellig een lange tijd in het lekkere warme water gezeten naar de sterren gekeken en met verschillende mensen gekletst ook een Nederlander dus dat was erg leuk. Daarna nog even een duik in de zee genomen om af te koelen en toen terug naar de tent. Ik heb gedoucht en ben daarna gaan slapen.

Dag 5 Waitomo
Vandaag vroeg opgestaan omdat we veel op de planning hadden staan. Toen iedereen in de bus zat zijn we vertrokken naar een oud mijnplaatsje waar ze goud dolven. Deze hebben de mensen op een bepaald moment verlaten waardoor alles vervallen is. Ik heb daar een route door de berg gelopen waarbij ik ook wat tunnels in moest. Daarbij het ik het spoor en de mijnkar gezien uit de tijd. Verder was het een erg mooie omgeving met hoge bergen. Na mijn wandelroute weer terug de bus in. Onderweg nog even gestopt om inkopen te doen en daarna door naar Waitomo. Eenmaal aangekomen in Waitomo gingen we niet naar de camping maar naar Black Water Rafting waar we ons inschreven om gloeiwormen te gaan bekijken. Toen aangekomen op de camping ingecheckt en mijn tas gepakt voor het bekijken van gloeiwormen. We werden opgehaald met een busje en afgezet bij Black Water Rafting waar wij een weatsuite kregen en een paar plastic schoenen. Daarna de bus in en naar een andere locatie. Daar kregen we uitleg wat de regels zijn in de grot en hoe je bepaalde dingen moet doen. Aan het einde van de uitleg moest hè laten zien dat je het had begrepen door van een 'waterval' te springen. Toen weer de bus in die ons naar de grot bracht. Hier moesten we nog een stukje voor lopen. In de grot was het water ijskoud. We werden gelijk op de proef gesteld omdat we een kleine waterval af moesten springen. Daarna gingen we langs allerlei obstakels en uiteindelijk kregen we een uitleg over de gloeiwormen, die eigenlijk geen gloeiwormen zijn maar larve van een bepaalde soort vlieg in Nieuw Zeeland. De darmen van deze vlieg geven licht bij het verteren van voedsel. Dit trek andere insecten aan de hij dan vangt in een soort web die hij in zich heen heeft gebouwd. De gids zei toen dat hij een delicatesse had uit Nieuw Zeeland. Iedereen moest zijn ogen dicht doen en zijn mond open. Het voelde erg raar wat hij in mijn mond deed maar het was een spekkie met chocolade. Erg leuk! Daarna maakte we een rij van alle banden en werden we door een stuk met veel gloeiwormen getrokken. Dit was erg mooi! Echt fantastisch! Nog meer obstakels overwonnen en toen kwamen we bij een stuk waar we konden zien hoe diep we zaten namelijk 65 meter diep. Toen nog een stuk door de grot waar we veel gloeiwormen hebben gezien. Aan het einde van de tour gingen we weer terug met het busje en kregen we een warme kom tomatensoep en een bagel. Erg lekker. Op de camping aangekomen ben ik begonnen met het wassen van mijn kleding. Ondertussen ben ik deze blog aan het schrijven. Nadat mijn was klaar was. Heb ik het gevouwen en ben ik naar bed gegaan.

Dag 6 Rotorua
Vandaag om 8 uur opgestaan en mijn backpack gepakt. Daarna de bus in en op weg naar Hobbiton. Erg leuk! Aangekomen bij Hobbiton heb ik een kaartje gekocht en een biertje. Dit biertje ga ik ok een bijzonder of speciaal moment opdrinken. Daarna met de bus naar de filmset waar we onderweg al een glimps opvingen van The Green Dragon de pub in The Shire. Toen de filmset op waar er allemaal verschuilende hobbitholes zijn die allemaal een andere grote hebben om ervoor te zorgen dat de hobbits klein lijken als ze voor de deur staan en echte mensen groot. Dit is ze goed gelukt. Tijdens de tour uitleg gekregen wat ze allemaal hebben gedaan voor de film en hoe dit in de film is gekomen. Ook hebben de hobbitholes geen binnenkant omdat alles wat binnen gebeurt is opgenomen in een studio. Echt gek hoe je in de maling wordt genomen (zo zijn er nog wel meer dingen in de films). De tour eindigde in de pub The Green Dragon waar we een biertje kregen. Daarna reden we terug naar het begin van Hobbiton en gingen we op pad naar Rotorua. Dit is een plaatsje met veel geisers. Bij aankomst zagen we al op verschillende plekken stoom komen. Wij zijn toen door gereden naar een Maori village maar onderweg kregen we pech. De remmen deden het niet meer. Een andere bus heeft ons toen opgehaald en naar de Maori village gebracht. Hier moesten we ons voorstellen en een liedje zingen we zongen het volgende lied:
Te mano à.
Te maka pono.
Te maka à i e
Taka Taka eh.
Dit lied gaat over hoop, liefde en geluk. Daarna een high tea gehad en na de high tea kregen we een aantal activiteiten. De eerste activiteit was een stokken spel waarbij je op commando's stokken naar elkaar moest overgooien ( naar recht of een persoon overslaan) heel erg leuk! Het tweede spel was dat je een stok vast moest houden en dan naar links of naar recht moest gaan en de stok daar vast moest houden. Het was wel moeilijk dat alkes in het Maori werd gezegd dus je moest goed opletten. Bij de laatste activiteit hebben we een liedje aangeleerd gekregen die we na het diner moesten zingen. Daarna echt naar een Maori stam die ons door middel van een ritueel welkom heette in hun dorp. Dit was erg leuk om te zien. Ze kwamen aan in een boot en lieten toen een dans zien. We mochten tien het dorp in waar we verschillende verhalen hebben gehoord over de cultuur van de Maori (muziek instrument een soort ui aan een touwtje, spelletje met de stokken, hoe tatoeages werden aangebracht oude en nieuwe manier en waar ze vandaan komen). Ook hebben wij de hakka geleerd. Toen naar een dans en zang van de Maori stam geluisterd en daarna kregen we een uitleg hoe de maori's koken. Dit doen ze door een kuil te graven daar stenen in te gooien en daarboven een vuur te maken. Als alles is verbrand gaat het eten erin en wordt alles afgedekt. Ze wachten dan 3 A4 uur en dan is het eten klaar om opgegeten te worden. Dit hebben wij dan ook heerlijk gedaan. Na het eten hebben wij ons lied gezongen. Wij zijn toen met de hele groep naar een Maori hut gegaan waar we een uitleg hebben gekregen over de verschillende goden en de betekenis van de Maori kleuren. De Maori geloven namelijk dat er twee oppergoden zijn namelijk die van de aarde en de lucht. Deze zaten aan elkaar vast en daartussen zaten allemaal verschillende goden in het donker (zwart). De goden probeerde te ontsnappen maar dat lukte telkens niet tot een god het wel lukte. Die zorgde wel voor een wond bij de god van de aarde en lucht (rood). Verschillende goden ontsnapte toen en creëren licht (wit). Daarna in een hot tube gezeten met een biertje. Nog even in mijn dagboek geschreven en toen naar bed.

Dag 7 Rotorua naar Taupo
De volgende dag een ontbijt gehad en toen naar de bus. Op het moment dat iedereen in de bus zat zei de buschauffeur dat we een lekke band hadden en dat we ons zelf even moesten vermaken. Ik heb toen met een aantal mensen dice gespeeld en een kaart spelletje dat Squid heet. Nadat we dit voor een uur hebben gedaan kregen we te horen dat we zo konden vertrekken. We zijn toen met z'n alle de bus weer ingestapt en zijn op weg gegaan naar een plek met geisers. Daar kregen we een rondleiding waar ze eerst lieten zien hoe ze eieren kookte met het kokende water uit de geiser. Wij hebben dit eitje natuurlijk geproefd en het was heerlijk. Daarna naar de geiser gelopen en daar een half uur staan wachten. Steeds werd er gezegd dat hij ging uitbarsten maar steeds gebeurde het niet tot plots de geiser begon te spuiten. Wel zeker 25 meter hoog! Nadat gezien te hebben moesten we weer naar de bus en gingen we op pad naar Taupo. Dit is een plaatsje bij een gigantisch meer. Aangekomen in Taupo ingecheckt en bij de supermarkt boodschappen gedaan. Daarna door het plaatsje gelopen die ook een kleine geiser heeft in een parkje. Ik heb daarna pasta gemaakt en heb in mijn dagboek geschreven. Daarna naar bed want morgen vroeg op.

Dag 8 Taupo : Tangariro Crossing
Vandaag om 5:00 uur op omdat we vandaag een wandeltocht van 20 kilometer gaan doen bij jawel Mount Doom van The Lord of the Rings. Aan het begin van de tocht was get flink klimmen. Daarna stond er zelfs een waarschuwingsbord of je wel voldoende voorbereid was. Verder een hele mooie tocht waarbij je kon kiezen of je de berg Mt Doom op ging. Je moest dan wel voor een bepaalde tijd bij de berg zijn. Dit lukte mij en ik kon beginnen een de zware klim op handen en voeten waarbij je telkens door het zand wegzakte. Eindelijk boven aan gekomen had iemand champagne dus daar champagne gedronken en geluncht. Toen weer al springend naar beneden en verder met de route. Langs de blue lakes die erg mooi waren en de immense bergen die daar omheen zaten. Aan het einde van de dag de laatste bus gehaald en op naar het hostel. Daar een welverdiend biertje gedronken. Omdat iemand jarig was gingen we uit eten bij een Thais restaurant. Dat was erg lekker. Daarna na het café naast het hostel en daar tot in de late uurtje gedronken en gekletst. Morgen naar River Valley! Ik heb daar geen WiFi dus ik ben dan niet te bereiken. De dag erna waarschijnlijk wel.

1. Je lieve ouders :-):
    11 februari 2017
    Ha Robin, wat doe je veel leuke dingen. We zijn wel een beetje jaloers op je. Geniet maar flink.
  2. Leo Vollering:
    12 februari 2017
    Way to go, Robin!!

Veel plezier, man!!

Goed dat je dit doet!!

Blijf je volgen. :)
  3. Maaike:
    14 februari 2017
    Super leuke verhalen Robin!! Wouw, ik herken ook veel van mijn eigen reis. Geniet ervan. Heb je al een kiwi gezien? Groetjes van ons allemaal