Surfen en rijden in een four wheel drive op het grootste zand eiland ter wereld!

15 mei 2017 - Noosaville, Australië

Beste allemaal

Afgelopen dagen erg druk geweest met het plannen maar ook uitvoeren van mijn reis. Ik ben nu aangekomen in surf territorium waar ik wel een aantal keer nog wil gaan surfen. Ook wil ik nog een aantal keer gaan duiken. Hier gaat alles goed en heb het erg naar mijn zin. Een aantal mensen van de laatste tour zijn hier ook en wij zijn van plan om iets samen te doen in Noosaville en omstreken! Hier blijf ik z'n 6 dagen voordat ik vertrek naar de grote stad Brisbane! Hoop dat het in Nederland goed gaat!

Robin

Dag 91: Airlie Beach

Vandaag heerlijk geslapen en toen uitgecheckt. Daarna mijn bagage uit de opslag gehaald en gesorteerd. Ik ben toen naar de wasmachines en drogers gelopen en heb alle natte spullen in een wasmachine gegooid. Daarna ben ik in mijn dagboek gaan schrijven en heb ik ondertussen mijn was in de droger gegooid. Nadat het droog was mijn was gevouwen en nog even door geschreven in mijn dagboek. Na het schrijven naar de keuken waar ik op decanaal tv heb gekeken en later mijn eten heb gekookt. Toen naar de bushalte waar ik met mama en papa heb gebeld. Sascha kwam later op bezoek dus dat was erg leuk. De bus kwam om 21:00 uur en heb de nacht bus genomen. In de bus geprobeerd te slapen en dat is mij gelukt.

Dag 92: Agnes Water

De volgende dag kwam ik met de bus om 6:30 aan in Agnes Water waar ik werd opgehaald door mijn hostel met een shuttle. Na echt een ritje van 30 seconde aangekomen bij het hostel. Hier was de receptie nog gesloten dus besloot ik te ontbijten en een wandeling te maken door het plaatsje zelf. Het plaatsje zelf was niet heel erg groot en had ik snel gezien. Na het inchecken ben ik naar het plaatsje 1770 gelopen wat ongeveer 6 kilometer verderop ligt. Onderweg mooie uitzichten gezien en prachtige kleuren in de zee  vanwege het zand en de getijde. Aangekomen in het plaatsje 1770 naar een uitkijkpost gelopen met een erg mooi uitzicht. Daar zag ik een pad achter het uitkijkpunt lopen dus die heb ik genomen. Dit was duidelijk geen officeel pad want deze liep langs een steile klif. Ben toen maar terug gelopen naar get uitkijkpunt en naar een ander uitkijkpunt gelopen wat ook erg mooi was en je een uitzicht gaf over de zee. Op de terugweg langs een monument gelopen van James Cook die in het plaatsje 1770 als eerste Europeaan aan land kwam in Australie in jawel 1770! In het plaatsje wat gedronken om vervolgens terug te lopen naar het hostel waar ik boodschappen ben gaan doen en nieuwe slippers (thongs) heb gekocht. Daarna spaghetti gekookt. Tijdens het eten heb ik met een Duitser gepraat tot laat in de avond om daarna op mijn Facebook te kijken om erachter te komen dat iemand anders van mijn whitesundays tour ook in Agnes Water is. Daar heb ik morgen mee afgesproken om te gaan surfen!

Dag 93: Agnes Water

Vandaag de dag dat ik mijn eerste surfers heb. Eerst ontbeten om daarna naar een ander hostel te lopen waar we opgehaald worden. Daar kwam ik Tamara tegen een meisje die ik eerder in Alice Springs en Darwin ontmoette. Heel erg leuk! Daar een tijdje mee gekletst om vervolgens naar een busje te gaan die mij naar het strand bracht. We moesten daar twee surfplanken pakken met z'n tweeën en deze naar het strand dragen. Onze surfleraar Wez gaf ons uitleg hoe je moest surfen en waar je wel en niet mocht surfen vanwege de stenen in het water. Toen oefenen waarbij Wez net deed op hij een golf was die naar ons toe kwam. Daarna het water in waar Wez ons hield om in de golf te komen. Ook gaf hij aanwijzingen wanneer je het beste kon gaan staan. Dat was erg leuk. De eerste paar keer viel ik direct van het surfboard maar later bleef ik staan. Ik heb toen ook nog zelf geprobeerd in een golf te komen wat nog wel erg moeilijk was. Wel is mij dit een aantal keer gelukt. Toen teruggebracht naar het hostel waar ik weer boodschappen ben gaan doen en eten heb gekookt. Deze heb ik opgegeten om vervolgens naar een documentaire over Woodstock te kijken die ze in het hostel lieten zien. Erg leuk! Na de documentaire naar bed.

Dag 94: Agnes Water/ Hervey Bay

Vandaag vroeg op om met de shuttle bus van het hostel naar de bus gebracht te worden. Na een ritje van 30 seconde uitgestapt en de greyhound bus gestapt. Hier heb ik onderweg veel gepraat met Dominique ( iemand die ik heb ontmoet van mijn zeiltour). Onderweg een keer gestopt bij een weg restaurant om vervolgens aan te komen in Hervey Bay. Erg dicht bij het hostel dus hoefde niet heel ver te lopen. Na ingecheckt te hebben op pad naar de historische pier van Hervey Bay. Dit was best wel ver maar halverwege ga je niet terug dus loop je stug door! Aangekomen bij de pier helemaal naar het einde gelopen en gekeken naar de informatie over de pier. De pier werd vroeger gebruikt om kolen en fruit in schepen te laden. Daarna terug gelopen naar het hostel want verder is er weinig te doen in Hervey Bay. In het hostel aangekomen heb ik foto's en filmpjes op mijn blog gezet want ze hebben daar een computer. Toen boodschappen gedaan en gekookt. Na het koken kwam ik een andere zeil genoot tegen die net terugkwam van de tour die ik ga doen. Een tijdje met hem gepraat om vervolgens naar bed te gaan.

Dag 95: Hervey Bay

Vandaag uitgeslapen om vervolgens te ontbijten en naar de dokter te gaan. Mijn voet doet namelijk nog steeds erg pijn en mijn wondje is niet kleiner geworden. Ik had om 12 uur een afspraak. Ik moest een uur wachten tot ik geholpen werd dus heb toen een bak koffie gedronken in een cafeetje. Daarna de wachtkamer in om erg snel geholpen te worden door een dokter die mij eerst naar mijn reis vroeg. Vervolgens keek hij naar mijn wondje en schreef een andere antibiotica kuur voor die ook niet zo erg op je maag werkt. Deze heb ik direct opgehaald. In het hostel heb ik geluncht en ben toen de hele middag achter de computer gedoken om de rest van mijn reis te plannen tot Sydney zodat ik weet wanneer ik precies thuis kom. In de middag ook nog mijn tas ingepakt voor mijn fraser Island tour die ik  ga maken. Daar heb ik boodschappen voor gedaan en heb eten gekookt die ik samen met mijn zeilgenoot lukas en een meisje uit India heb opgegeten. Daarna tot erg lang gepraat over van alles en nog wat om vervolgens naar bed te gaan. Morgen vroeg op namelijk 6:00 uur.

Dag 96: Hervey Bay/ Fraser Island

Vandaag om 6:00 uur op om naar Fraser Island te gaan. Heb hier heel erg veel zin in. In de ochtend ontbeten en omdat ik in een four wheel drive wilde rijden moest ik naar een instructie filmpje kijken van drie kwartier over het rijden in zand. Daarna mijn spullen gepakt en mijn rijbewijs ingeleverd. Toen een auto in met 8 mensen. Ik reed het eerste stuk niet omdat er ook een andere bestuurder in dezelfde auto zat due erg graag wilde rijden. Toen naar de ferry waar we even op hebben gewacht. Na een overtocht van 20 minuten weer de auto in om naar het midden van het eiland te gaan naar silent creek. Dit is een beekje wat je niet hoort en ook niet ziet vanwege het erg schone water. Hier zijn we langs gelopen waar we enorme bomen en ook prehistorische planten zagen. Echt heel cool! Daarna naar het kamp waar we al onze spullen in de tenten legde om vervolgens te gaan lunchen. Na het lunchen was het tijd voor mij om te gaan rijden in een four wheel drive. Dit was ook gelijk een echte uitdaging voor het eerst aan de rechterkant zitten en met links schakelen maar ook rijden op het meest hobbelige pad met wortels en kuilen in de weg. Na veel gehobbel aangekomen bij Lake Birrabeen. Wat een erg mooi meer was waar je heerlijk in kon zwemmen. Daarna terug met de four wheel drive naar het kamp waar we hebben gegeten en kaartspelletjes hebben gespeeld. Heel gezellig. Toen wilde ik gaan slapen maar iemand wilde in de auto slapen (niet alleen) dus vroeg mij of ik ook in de auto wilde slapen. Dat wilde ik wel dus alle spullen verhuisd naar de auto en daar gaan slapen.

Dag 97: Fraser Island

Vandaag een lange dag rijden. Vanmorgen vroeg op om te ontbijten en daarna naar Eli Creek te gaan. Dit is een beekje wat stromend water heeft die je langzaam naar de zee brengt. De rit onderweg was erg mooi en bij aankomst heb ik mijn zwembroek aangetrokken en ben ik in de beek gesprongen om vervolgens mij al drijvend naar de zee te gaan. Dit heb ik een aantal keer gedaan totdat het tijd was om te gaan. Wij zijn toen naar the champagne Pools gereden. Dit zijn rotsen waar water in blijft staan. Als een golf over deze rots slaat zorgt dat voor een bubbelend effect. De aboriginals gebruikte het als natuurlijke vissen val. Aangekomen hebben we een stukje gelopen over een pad waardoor we een mooi uitzicht hadden over de rots Indian head. Beneden heb ik mijn spullen neergelegd en ben gaan zwemmen in de champagne Pools waar inderdaad erg veel vissen zwemmen. Heel erg leuk. Na het zwemmen rond gelopen om vervolgens weer in de auto te stappen. Dit keer reden we naar het wrak van de maheno wat een cruis schip was. Het was een erg snel cruise schip vandaar dat hij voor de eerste Wereldoorlog omgebouwd werd als ziekenhuis boot. Waar hij in Italië veel
Mensen heeft vervoerd. Eenmaal terug in Australie heeft het nog lang gewerkt als ziekenhuis boot om in 1935 voor zijn staal verkocht te worden aan Japanners die het al slepend naar Japan wilde brengen voor het aftuigen. Tijdens het slepen kwam het schip in een storm terecht en de sleepkabels braken. Het schip dobberde toen rond om vervolgens op het eiland te stranden. Hier was het te duur om het schip te verplaatsen dus bleef het daar liggen. Toen ik daar was zag hè dat het schip voor een groot deel was ingegraven en dat het ook erg verroest was. Dat gaf een erg mooi gezicht en zeker als je de geschiedenis weet is dat nog leuker. Daarna zijn heb ik gereden naar het kamp waar we zijn gaan eten. Na het eten zijn we dingo's gaan spotten want we hebben er nog geen 1 gezien. Tijdens het spotten hebben we ook geen dingo gezien. Erg jammer. Daarna gekaart en veel gekletst om vervolgens weer in de auto te slapen.

Dag 98: Fraser Island/ Hervey Bay

Vandaag vroeg op voor een vlucht over het eiland met een vliegtuig. Na een snel ontbijt de auto in om naar het vliegveld op het strand gebracht te worden. Daar zeiden ze dat het te bewolkt was om ook maar iets te zien. Dat was jammer dus terug baar het kamp om daarna te vertrekken naar Lake Mckenzie. Hier hebben we heerlijk gezwommen. Lake Mckenzie is een meer dat alleen gevuld wordt met regenwater en dat dit water erg zuiver is dat je er niet in kan drijven. Ook is het zand zo fijn dat je je er mee kunt wassen. Het zou namelijk alle dode huidcellen verwijderen. Na Lake Mckenzie zijn we naar een resort gereden waar we hebben geluncht. Toen heb ik de auto op de ferry gereden en terug naar Hervey Bay waar we onderweg dolfijnen uit het water zagen springen. Heel erg leuk. Ik heb de auto al linksrijdend terug gereden naar het hostel om vervolgens deze ook naar de auto opslag te rijden. Ik werd door onze gids teruggebracht naar het hostel waar ik ben ingecheckt. Hier heb ik via de computer alle foto's geüpload van Fraser Island. Wij hebben toen met iedereen een pizza besteld en hebben die gezellig opgegeten met elkaar. Na het eten heb ik het het meisje uit India gesproken die net terug kwam van haar tour. Daarna ben ik erg moe naar bed gegaan.

Dag 99: Hervey Bay/ Noosaville

Vandaag vroeg op om met de greyhound naar Noosa te rijden. Twee mensen die ik heb ontmoet van de Fraser Island tour hadden dezelfde bus. Tijdens de busrit heerlijk gekletst en ook tijdens de stop. Eenmaal aangekomen in Noosa moest ik wachten op mijn shuttle bus naar het hostel. Deze kwam 20 minuten later. Na het inchecken langs het water gelopen om naar de zonsondergang te kijken. Deze was erg mooi. Daarna eten gekookt en geschreven in mijn dagboek om vervolgens naar bed te gaan.

1. Corvanhuis:
    15 mei 2017
    Halo robbin weer leuk de verhalen,je hebt weer heeeeel veel meegemaakt,ik vraag mij af kom je nog terug naar nederland,wat een mooie reis maak jij mee.
  2. Je lieve ouders :-):
    15 mei 2017
    Weer veel meegemaakt Robin, een reis om nooit meer te vergeten. Veel plezier nog.
  3. Maaike:
    18 mei 2017
    Echt gaaf die surf foto's! Je lijkt wel een echte pro!
  4. Jasmijn:
    21 mei 2017
    Heb je nou gesurfd met je sokken aan? Leuk die onderwater foto's!