Duiken op 8 meter diepte? Uit een vliegtuig springen? Zeilen op een zeilboot? Ik heb het zo druk!

6 mei 2017 - Airlie Beach, Australië

Hallo allemaal,

Ik weet dat het weer een tijd geleden is dat jullie iets van mij gehoord hebben. Hier gaat alles goed en ontmoet een hoop nieuwe mensen die net zoals mij gek genoeg zijn om van het noorden naar het zuiden te rijden. Ik ontmoet al een aantal mensen op andere plekken. Verder heb ik zoals je kunt lezen erg veel gedaan. Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland. Hier is het fantastisch en geniet ik van iedere dag.

Dag 80: van Cairns naar Townsville

Vanochtend vroeg op om mijn tas te pakken mijn tanden te poetsen en naar de bus te lopen wat nog een flink end was. Heel even gewacht tot de bus kwam en toen de bus in. Nog geprobeerd te slapen maar dat is niet echt gelukt. Onderweg nog even gestopt bij een wegrestaurant die een enorme krab op zijn dak had. Toen door waar ik een Cassowary langs de kant van de weg zag lopen. Erg grappig omdat ik flink naar een cassowary had gezocht. Eenmaal aangekomen in Townsville de ferry gepakt naar Magnetic Island. Deze vertrok ook erg snel en de reis duurde ongeveer 20 minuten. De reis was erg mooi met mooie uitzichten aan beide kanten. Aangekomen de bus genomen naar het hostel om in te checken. Na het inchecken met het duikbedrijf gebeld. Deze zeiden tegen mij dat ik een SSI account aan moest maken. Dat heb ik gedaan om daarna een wandeling te maken. Dit was een Fords wandeling waar je onderweg allemaal bunkers kan zien die nog van de tweede Wereldoorlog waren. Magnatic Island was eenvoud met een aantal kanonnen om zich te verdedigen tegen de Japanners. Ze hebben alleen tijdens oefeningen de kanonnen gebruikt en na de oorlog waren de kanonnen ineens weg en niemand wist wie of wat ze weg had gehaald. Onderweg ook nog een aantal koala's en rock walibie's gezien. Daarna gekookt in de keuken waar ook een aantal possums rondliepen en probeerde je eten te pakken. Ook lopen hier hele grappige vogels rond die beginnen te blazen als je in de buurt komt. Daarna gedoucht en toen ben ik gaan slapen.

Dag 81: Magnetic Island

Vanochtend vroeg op en gewacht tot ik opgehaald zou worden. Ik werd opgehaald door een echte local in een jeep die ook nog allerlei andere troep in zijn achterbak had liggen erg grappig. Daarna kregen we de opdracht om het cursusboek van open diving te lezen. Dit waren 90 pagina's en na ieder hoofdstuk kreeg je een toetsje. Het was leuk om te lezen en ook erg interessant hoe lucht zich gedraagt als je onderwater gaat. Daarna moest ik laten zien dat ik kon zwemmen. Ik moest namelijk 10 baantjes zwemmen en 10 minuten watertrappelen. Dit was erg makkelijk. Toen boodschappen gedaan en met de bus terug naar het hostel waar ik naar horseshoe Bay ben gelopen om naar de zonsondergang te kijken. Dit was erg mooi. Daarna naar het hostel waar ik heb gedoucht en ben gaan slapen.

Dag 82: Magnetic Island

Vandaag vroeg op om naar pleassure divers te gaan. Daar aangekomen kregen we onze weatsuite en duikbrillen. Daarna zijn we gaan kijken naar de luchtflessen en waar je op moet letten om vervolgens ons duikplank aan te sluiten op de luchtflessen. Na dat gedaan te hebben ons pak aan en in het zwembad waar we boven water te horen kregen wat we precies onderwater gingen doen. We gingen namelijk een aantal oefeningen doen zoals: duikbril vol laten lopen met water en dan legen onderwater, duikbril af en weer aan en legen, blijven zweven, lucht uit en dan op noodlucht ademen, lucht uit en op zoek naar je primaire luchtvoorziening, pak uit onder en bovenwater en weer aan, nood stijgen, je buddy onderwater helpen. Daarna gingen we middag eten en toen naar Alma Bay waar we in de zee gingen duiken. Hier moesten we dezelfde oefeningen doen. Ontzettende mooie vissen gezien en veel meer levend koraal dan in Cairns. Na de duik alles gewassen en moesten we ons examen doen. Je kreeg een lijst met 50 meerkeuze vragen en mocht er maar 10 fout hebben. Daarna terug naar het hostel waar ik weer naar horseshoe Bay ben gegaan om naar de zonsondergang te kijken. Deze keer was het minder bewolkt dus je zag de verschillende kleuren bog beter. Na de zonsondergang fish and chips gehaald en in het hostel opgegeten. Daarna in gedoucht, tanden gepoetst en naar bed morgen nog een dag duiken!

Dag 83: Magnetic Island

Vandaag vroeg op om te gaan duiken. Bij het duikcentrum aangekomen onze spullen aangesloten op de luchtflessen en toen naar Alma Bay. We moesten namelijk nog steeds een aantal oefeningen doen in de zee. Die gingen we vandaag doen. Na de eerste duik ons examen besproken en ik ben geslaagd voor het theoretische gedeelte. Toen middag gegeten en onze tweede duik gedaan waar we nog wat extra oefeningen gingen doen zoals je bril af doen en met de lucht die je uitblaast je bril voor een deel water vrij maken en zwemmen met je duikplak af due je beet moest houden. Na de tweede duik direct door naar de derde duik waar we vrij mochten zwemmen wat echt heel erg leuk was en waar we een grote Kreeft hebben gezien. Ook hebben we een aantal roggen gezien en erg veel gekleurde vissen en koraal. Na de derde duik kregen we te horen dat we geslaagd waren voor het praktijk gedeelte en dat we officeel recreatieduikers zijn echt heel leuk. Ik ben toen teruggelopen Nasr het hostel samen met Manuel (iemand van de duikcursus) waar we pizza aten. Wij hadden gehoord in het duikcentrum dat de beste violist van Australie vanavond bij een cafe zou spelen. Aangekomen bij het cafe was het Indiaanse muziek. Dit is niet mijn muziek. Daar kwamen we wel in gesprek met twee Duitsers die erg bijzonder waren. Ze hadden het over alle nadelen van alcohol maar dronken allebei een fles wijn leeg en schepte op dat ze er al eentje op hadden. Ook waren ze erg opzoek naar wiet dus ik ben maar snel terug gegaan naar het hostel waar ik ben gaan douchen en in mijn dagboek ben gaan schrijven. Daarna naar bed.

Dag 84: Magnetic Island/ Townsville

Vandaag uitgeslapen en mijn tassen gepakt en uitgecheckt. Ik ven toen gaan ontbijtenden kwam Manuel tegen waar ik een tijdje mee heb gekletst. Ik moest toen de bus hebben en Manuel ging met mij mee. Ook in de bus met hem gepraat. Hij ging iets eerder uit de bus omdat hij nog een aantal keer ging duiken. Bij de ferry aangekomen even gewacht en toen terug naar Townsville. Na de mooie tocht opgehaald door een busje van het hostel die mij daar ook afzette. Er werd direct aan mij gevraagd of ik naar het festival ging. Er waren daarom ook een hoop interessante mensen in het hostel. Ingecheckt en mij spullen in mijn kamer gelegd. Ik ben gaan lopen en kwam snel uit bij de historische brug van Townsville die draait inplaats van omhoog gaat. Daarna doorgelopen naar een supermarkt om wat kleine boodschappen te doen voor de wandeling naar Castle Hill. Dit was een steile maar erg mooie wandeling en het uitzicht was prachtig. Dit kwam ook door het weer waardoor je erg ver kon kijken. Na Castle Hill terug naar de supermarkt om echt boodschappen te doen. Toen terug naar het hostel om te koken. Daarna naar bed want ik was erg moe na aan het geduik.

Dag 85: Townsville/ Airlie Beach

Vandaag lekker uitgeslapen en wat spulletje opgeruimd. Toen uitgecheckt en mijn tassen in de storage room gelegd. Daarna Townsville in waar ze bij het informatiecentrum een martje hadden waar ze van alles verkochten. Heel gezellig. Ik ben toen doorgelopen naar het aquarium om vervolgens helemaal naar het einde van de pier te lopen. Op de terugweg Streetart gezien en hiernaartoe gelopen. Ik ven toen terug naar het hostel gegaan om mijn tassen te halen. Vanuit het hostel hadden ze een shuttle naar de ferry maar de persoon die de auto kon besturen was er niet en was ook niet te bereiken. Hier baalde ik best wel van omdat mij dit wel was beloofd. Ik ben toen een flink stuk gaan lopen met mijn tas. Bij de ferry aangekomen even gewacht om in de bus re stappen op weg naar Airlie Beach. Het was een erg mooie rit waar we onderweg stopte bij een tankstation. Het was na de stop niet ver meer naar Airlie Beach waar ik na een korte wandeling in heb gecheckt in het hostel. Ik ben eten gaan koken en heb daarna een korte wandeling gemaakt door de stad. Het is niet erg groot. Daarna terug naar het hostel om aan mijn blog te werken. Daarna Maaike gebeld die bij mijn ouders was. Toen naar bed.

Dag 86: Airlie Beach

Vandaag vroeg op om te douchen, tanden te poetsen en naar de doktor. Dit omdat ik een wondje op mijn voet heb die is gaan ontsteken. Het wondje zag er al beter uit in de ochtend maar wilde toch dat er iemand naar ging kijken. Aangekomen bij de doktor zijn ze gesloten omdat het vandaag labour day is. Nog een feestdag die ik niet ken. Toen terug naar het hostel waar ik iemand van een ander hostel tegen kwam. Hij was net naar de whitesundays geweest en vond het fantastisch. Wel had hij geprobeerd een salto te maken maar dat ging mis. Hij landde op zijn hoofd en kon daarna zijn nek niet meer goed bewegen. Ik heb hem een beetje geholpen met zijn was en het inpakken van zijn tas. Daarna ben ik een wandeling gaan maken langs het strand van Airlie Beach. Daar heb ik erg mooie uitzichten op de zee gezien. Wel zie je nog de schade van de cycloon die hier twee maanden geleden was. Toen terug naar het hostel om te eten en daar kwam ik Lawrance (nek probleem) tegen die naar het ziekenhuis was geweest en waar ze zeiden dat alles in orde was. Daarna ben ik de andere kant van het strand gaan bekijken. Hier was een zeilclub dus er waren veel mooie zeilboten in de haven. Teruggelopen en ingecheckt voor skydiven en voor mijn whitesundays tour. Dit was allemaal in orde. Naar het hostel gelopen om daar te koken en na het eten terug te gaan naar het strand voor de zonsondergang. Deze was mooi maar ik had beter gezien. Daarna naar mijn kamer waar ik met wat kamergenoten heb gesproken om vervolgens te gaan slapen.

Dag 87: Airlie Beach

Vandaag vroeg op voor mijn skydive maar eerst ontbeten en gedoucht. Toen naar het skydive centrum waar ik een formulier in moest vullen en mijn leven weg moest tekenen zoals alles wat je wil doen hier in Australie. Toen gewacht op de rest die al snel kwamen en ook de formulieren invulde. Na alles gedaan te hebben gingen we een bus in die ons naar een vliegveld bracht. Dit was wel nog een uur rijden door een erg mooi landschap. Ik was best wel nerveus moet ik zeggen voor de skydive. Aangekomen op het vliegveld mocht ik en een ander meisje eerst. Ik kreeg een broek omdat we misschien over het gras zouden schuren. Daarna een tuigje aan en een reddingsvest voor het geval dat je in het water landt. Mijn skydiver heette Zac en probeerde mij nog nerveuzer te maken door met spullen te klooien en dan zeggen dat hij dat beter kan dan skydiven. Ook vertelde hij mij dat het zijn 13 keer springen was. Toen alles aan was gingen we naar het vliegtuig waar we een uitleg kregen hoe je uit het vliegtuig moest springen (benen naar buiten voor de stang, hoofd naar achter, armen gekruist, voeten naar achteren). Voordat we het vliegtuig uit gingen werd er gevraagd wie er als eerste wilde. Het meisje die ook ging wilde per de als twee wat ik niet erg vond omdat dat nog spannender is! Toen het vliegtuig in waar we voor het opstijgen moesten vast maken aan een koort. Er zaten namelijk geen stoelen in het vliegtuig. De chauffeur van de bus was ook onze piloot. Tijdens het opstijgen werden er verschillende foto's gemaakt. Op een bepaald moment kon je de whitesunday eilanden zien vanuit het vliegtuig. Dat was super mooi en daar heb ik erg van genoten. Toen we bijna op de juiste hoogte waren moest ik dichter bij Zac gaan zitten die mij aan hem vast maakte. Dit heeft hij een aantal keer gecontroleerd tot ik een bril op moest doen tegen de wind. De deur ging open en deed mijn voeten naar buiten. Op dat moment denk je waar ben ik mee bezig! Niet doen! Je gaat dan toch in de houding zitten zoals uitgelegd. Even een foto en toen hop naar beneden. Het gevoel wat je dan krijgt is heel gek. We maakte een rol zodat ik het vliegtuig kon zien en daarna voel je de wind keihard tegen je aan. Het ademhalen gaat hetzelfde als bij een erg harde wind op een brug. Erg moeilijk. Ik heb volgens mij wel flink geschreeuwd maar dat maakt mij niets uit. Na ongeveer een minuut gevallen te hebben werd ik met een ruk omhooggetrokken en zweefde we boven de zout velden en met een fantastisch uitzicht op de whitesundays. Ik heb toen zelfs nog even mogen sturen voordat wij op het vliegveld landde. Hier heb ik Zac heel erg bedankt en ben daarna naar de cabine gelopen waar ik alles uit kon doen. Ik ben toen opgehaald met de bus die onderweg stopte bij een mango boerderij waar ze verse mango ijs verkochten. Ik heb er eentje genomen en het was heel erg lekker. De bus weer in en verder naar Airlie Beach waar ik bij het strand heb gezeten en lekker naar mensen heb gekeken. Toen was het tijd voor het avond eten dat moest worden gekookt. Na het eten naar mijn kamer waar ik met een Duitser en een Canadees aan de praat raakte. Dat was erg gezellig en hebben over van alles en nog wat gepraat. Tot we gingen slapen.

Dag 88: Airlie Beach

Vandaag deed mijn wond nog steeds erg pijn dus besloot ik in de ochtend naar de dokter te gaan. Bij aankomst zat de wachtkamer al vol met mensen. Ik heb toen een afspraak gemaakt voor 12 uur. Daarna ben ik terug naar het hostel gelopen om wat spulletjes te pakken en op pad te gaan langs het strand. Hier heb ik in een winkel een nieuw dagboek gekocht omdat mijn tweede dagboek ook alweer vol is. Daarna een beetje gerelaxt tot ik naar de dokter moest. In de wachtkamer een uur gewacht tot ik door een dokter geholpen werd. Deze constateerde dat het wondje op mijn voet ontstoken was. Hiervoor schreef ze antibiotica voor die de ontsteking zouden remmen. Ook vroeg ze of ik de tetanus prik had gehad maar ik verstond haar niet goed dus na de vijfde keer vragen werd Google translate erbij gehaald. Na het bezoek aan de dokter ben ik verder gaan wandelen langs het strand dat erg mooi is. Op een bepaald moment zag ik alles dagtochten terugkomen dat waren wel erg veel mensen. Terug naar het hostel gelopen waar ik mijn tas heb gepakt voor de whitesunday tour die ik morgen na doen. Deze heb ik in de opslagruimte gelegd en ben toen eten gaan koken waar ik met een andere Duitser in gesprek raakte die dezelfde tour ging doen. Heel leuk ook hier heb ik een tijdje mee staan kletsen. Tot het tijd was om te douchen en naar bed te gaan.

Dag 89: Airlie Beach/ Butterfly Bay

Vandaag vroeg op om in te checken voor de Samurai zeilboot. Hier kregen we een uitleg waar we moesten zijn. Daarna even gewacht tot de opslagruimtes open gingen zodat de Duitser (Dominique) zijn bagage in deze ruimte kon leggen. Wij zijn toen met z'n tweeën naar het ophaal punt gelopen waar veel andere mensen van andere boten ook wachtten. Tijdens het wachten naar een uitleg geluisterd van een andere zeilboot die zei dat bananen verboden zijn aan boord van een zeilboot. Ik had twee bananen mee en vroeg waarom dit was. Dat wist hij niet maar hij vond wel dat ik de bananen op moest eten. Ik heb toen samen met Dominique een banaan gegeten en opgezocht waarom het verboden is. Dit komt doordat bananen fruit sneller rijp kunnen laten worden op fruitbomen betekent dat je vracht sneller bederft. Hierdoor moest er extra hard en snel gewerkt worden waardoor er veel ongelukken gebeurde. Dit kwam door de banaan. Als er iets mis gaat op een boot is dit altijd de schuld van de banaan. Vandaar dat er geen bananen aan boord mogen want dat brengt ongeluk. Na een tijdje kregen we een uitleg van onze boot. We moesten nog een formulier invullen en daarna liepen we naar de zeilboot. Dit was een rode zeilboot van 18,5 meter lang met een 23,5 meter lange mast. Het was dus een racezeilboot die omgebouwd is voor toeristen. Normaal gesproken gaan er 23 mensen mee maar dit keer 9. Dat was fijn omdat we allemaal een eigen bed hadden en voldoende ruimte onder en boven het dek. Bij aankomst moesten we onze schoenen uit doen. Dan pas mocht je de boot op. Niet kort daarna kregen we een uitleg over het reddingsvest en over waar je wel en niet moest zitten tijdens het zeilen. Ook moest hè tijdens het zeilen hè hoofd laag houden. Daarna vaarde we de haven uit en mochten we helpen om de zeilen omhoog te trekken. Dat was erg leuk. Bij het tweede zeil ging het bijna mis omdat we toen vastzaten aan een luchtfles. We trokken dus ook de luchtfles omhoog die met een ander touw vast zat. Na een tijdje gevaren te hebben stopte we bij een strand waar we gingen snorkelen. Daar kregen we een uitleg van de schipper wat we gaan doen de komende dagen en wat er allemaal te zien is. We kregen een stingersuit, flippers, snorkel en duikbril en stapte toen in een klein rubberen motorboot. Die bracht ons naar de juiste plek waar erg veel vissen zwommen. Ontzettend mooi en erg kleurrijk. De vissen kwamen ook erg dichtbij omdat ze gevoerd werden vanuit de rubberen motorboot. Het koraal was minder mooi maar dat kwam door de cycloon debbie die langs was geweest. Dat kon je ook aan de bomen zien. Sommige waren nog kaal terwijl andere al weer in volle bloei stonden. Na het snorkelen middag gegeten een warp met sla kaas en verschillende vleeswaren. Daarna door naar butterfly Bay. Wat nog een flink end varen was met hoge golven. Ik ben helemaal voorin de boot gaan staan samen net Dominique waar we over van alles hebben gekletst. Bij butterfly Bay  lichte we het anker en kregen een curry met kip en rijst. Erg lekker zeker omdat we dit allemaal op het dek konden eten onder een mooie sterren hemel. Daarna veel gekletst met andere en in het water vissen proberen te spotten. We zagen veel kleine vissen rondom de boot en zelf een inktvis. Heel erg leuk.  Daarna naar bed waar ik mij na een tijdje misselijk begon te voelen door de deining (ja, ik heb pilletjes ingenomen tegen zeeziekte). Na een tijdje was ik zo moe dat ik uiteindelijk in slaap ben gevallen.

Dag 90: butterfly Bay/ White Heaven Beach

De volgende ochtend stond ik gelijk weer op het dek. Hier had ik namelijk een stuk minder last van de misselijkheid. Na een ontbijt (brood, koffie en cornflakes) verder gevaren naar white heaven Beach waar we met de rubberen motorboot naartoe gebracht werden vanwege het verschil met de getijde. Wij zijn toen met de groep naar white heaven Beach gelopen wat ontzettend mooi was door de verschillende kleuren blauw. Ik heb hier natuurlijk gezwommen en heb zelfs een sting rat gezien. Ook was er een enorme boom op het strand beland. Dit was ook het werk van cycloon debbie. Na een tijdje doorgelopen naar het uitkijkpunt waar je over heel white heaven Beach kon uitkijken. Dit was nog mooier dan op het strand. Tijdens de uitleg hoorde we dat het zand op dit strand zo fijn is dat NASA het gebruikt om telescopen te maken. Ook is het zand erg puur omdat het steeds tegen elkaar schuurt door de stroming de zo minder pure stoffen meegenomen worden door de stroming. Verder is mij ook verteld dat hier een aantal film zijn opgenomen waaronder een van the piraten of the caribian. Na een tijdje bij het uitkijkpunt te hebben gestaan terug naar de boot waar we lunch hadden (gebakken worstje met pasta en sla). Erg lekker. Na lunch doorgevaren naar een ander strand waar we gingen snorkelen. Onderweg een zeeschildpad gezien die even boven water kwam om adem te halen. Op dit strand konden we George zien een erg grote vis. Na het zien van een aantal batvis. Naar een andere plaats gebracht waar George wel zat. Ik moet zeggen dat hij een erg grote vis was van wel 1,5 meter lang. Onder ons iets dieper zwom een andere grote zwarte vis met een witte vin (geen haai). Na het zien van erg veel vissen terug naar de boot om naar een andere Bay te vragen waar we ook zouden overnachten. Nu was het ook weer erg stormachtig weer dus ging ik voorin de boot staan. Dat was heel erg leuk.   Aangekomen in de Bay konden we kiezen om te snorkel of op de boot te blijven. Ik wilde snorkel dus dat heb ik ook gedaan. Het getijde was erg goed en konden erg veel koraal zien met heel veel verschillende kleuren. Echt prachtig. Ook zag je heel duidelijk de verschillen tussen de zachte en harde koralen. Het was ontzettend mooi. Na het snorkelen kregen we een heerlijke bak warme koffie. Toen nog even met elkaar gekletst en daarna eten. Na het eten hebben we verschillende kaartspelletjes gedaan. Uiteindelijk deden we een spel dat erg leek op 30 secondes waarbij je de briefjes zelf moest schrijven. Dat was erg leuk en deden we tot laat in de avond. Dit keer was ik niet misselijk omdat het water erg rustig was. Dat was erg fijn.

Dag 90: White Heaven Beach/ Airlie Beach

Vandaag heerlijk uitgeslapen wakker geworden en ontbeten. Daarna mijn zwembroek en stingersuit aan om ter gaan snorkelen. Voordat we dat gingen doen eerst naar een strand in de buurt waar we rond hebben gelopen. Dat was heel erg leuk. Na een tijd de zee in gezwommen en onze flippers aangedaan. Weer was het koraal prachtig met erg veel kleur. Ik heb zelfs een zeester gezien. Iets wat ik nog niet had gezien. Verder mij erg verbaast over de verschillende kleuren die de koralen hebben. Na het snorkelen nog even rond de boot gezwommen en daarna  hadden we lunch (ei met spek). Het anker werd gelicht en wij gingen weer op pad naar Airlie Beach. Nadat we de baai uit waren de zeilen weer omhoog helpen trekken van beide zeildoeken. Ik ben toen constant op de dek gebleven wat erg leuk was omdat je soms een grote plons water over je heen kreeg. Net voordat we de haven in gingen vroeg de schipper wie er wilde sturen. Dat wilde ik wel dus ik heb een tijdje het zeilschip bestuurd. Dat was heel leuk en ook wel gek omdat je het roer voelt draaien maar de boot gaat niet direct die kant op. Dat duur eventjes. Net voor de haven nam de schipper (cam) het over om ons door de haven te loodsen. Nadat de zeilboot was aanmeert konden we onze spullen pakken. Ik heb de bemanning (Jet en Cam) bedankt voor de geweldige tour.