Nieuw Zeeland was Sweet As! Kia Ora Australië!

4 maart 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dag 24: van Queenstown naar Lake Tepako

Vandaag om 8:00 uur opgestaan en mijn tanden gepoetst. Daarna op de bus gewacht. Toen de bus kwam was deze snel vol en ik stond nog buiten. De buschauffeur kwam naar buiten en zei dat er nog een plekje vrij was. Gelukkig! Ik mijn tas in de bus geladen en het laatste plekje opgezocht. Waar ik tot mijn stomme verbazing iemand uit mijn bus tegen kwam. Heel erg fijn. Toen de reis eindelijk begon en uit Queenstown waren, zagen we Mt Cook. Dit is een erg hoge en mooie berg die overal boven uit steekt in de omgeving. Wij zijn daarna gestopt in een plaatsje Cromwell om daar boodschappen te doen. Toen door langs een groot stuwmeer waar ze zalm kweken. Gestopt bij een kwekerij en daar middag gegeten. Na 20 minuten waren we in Lake Tekapo en gingen we naar een heilige kerk kijken. Om heel eerlijk te zijn vond ik het niet zo heel bijzonder. Wel hadden ze binnen een ontzettend mooi uitzicht over het meer. Toen naar het hostel en daar ingecheckt. Ik ben samen met Alex een wandeling gaan doen naar een observatorium in de buurt. Deze wandeling was gelukkig niet zo steil als gisteren dus het was goed te doen. Boven gekomen genoten van een prachtig uitgestrekt uitzicht over het meer en de verschillende bergen in de omgeving. Echt heel erg mooi! Daarna naar beneden gelopen en aan mijn dagboek gewerkt aan de oever van het meer. Het was etenstijd dus ging ik naar de keuken om te koken (broccoli met pasta en een soort salami worst). Ik ben toen naar het dorp gelopen langs de kant van het meer. Toen het zonnestelsel in het groot gezien. Dit hadden ze in het park staan met daarbij borden met informatie op de juiste plaats. Ik ben doorgelopen naar het heilige kerkje waar ik even heb gezeten. Daarna teruggelopen en gewacht tot het donker was. Je kunt hier namelijk fantastisch sterren bekijken. Toen het donker genoeg was ben ik naar buiten gegaan om sterren te kijken. Het was heel erg mooi en je kon duidelijk de verschillende sterren bekijken. Ook heb ik een aantal satellieten gezien een stukje van de Melkweg en drie vallende sterren. Omdat je hier een observatorium hebt zorgt men voor zo min mogelijk horizon vervuiling. Je kunt daarom fantastisch sterren kijken. Na een lange tijd teruggegaan naar het hostel waar ik mijn tanden heb gepoetst en naar bed.

Dag 25: van Lake Tepako naar Christchurch

Vandaag voor de laatste keer met de Kiwi Experience bus. Nadat onze tickets voor de laatste keer waren gecontroleerd op pad. Onderweg gestopt in een plaatsje waar echt heel weinig te beleven viel. Je had daar alleen maar cafeetjes waar je koffie kon halen. Niet eens een supermarkt. Ik heb hier wat gegeten en om 11:00 uur zijn wij doorgereden naar Christchurch. Waar we veel wegwerkzaamheden zijn tegen gekomen vanwege de aardbeving in 2010 en 2011. Ook de bergen die tegen Christchurch aanliggen zijn helemaal zwart vanwege de bosbranden die er nog steeds aan de gang zijn. Toen naar het hostel gegaan en daar ingecheckt. Daarna de stad in om te kijken wat er allemaal te doen. Het hostel ligt dicht bij de ingestorte kathedraal dus daar ben ik als eerste naartoe gegaan. Daarna door een winkelcentrum waar ook de toeristentram doorheen rijdt. Heel gek! Op veel gebouwen heb je Streetart in Christchurch. Ik ben er toen een aantal gaan bekijken. Daarna naar de supermarkt om inkopen te doen en terug naar het hostel. Ik heb daar wat oude busgenoten ontmoet waar ik een tijdje mee heb gepraat. Toen eten gekookt en tv gekeken. Ik heb gedoucht en naar muziek geluisterd en daarna naar bed. In Christchurch heb je veel Streetart en alle musea zijn gratis dus ik ga zeker dat zeker bekijken!

Dag 26: Christchurch
Vandaag lekker kunnen uitslapen en daarna uitgecheckt en met mijn tassen naar het volgende hostel gelopen. Ik ben toen de stad in getrokken en een nieuw gedetailleerde kaart van Christchurch met alle street art. Ik heb toen een aantal kunstwerken bekeken tot ik bij de Canterbury museum kwam waar ze een tentoonstelling hadden over air nieuw zealand. Ook hadden ze een tentoonstelling over expedities naar Antartica en over een mummy. Heel erg leuk maar net toen ik begon aan de tentoonstelling over air nieuw zealand ging het brandalarm af en moest iedereen het pand verlaten. Dat waren nogal wat mensen want er waren ook een paar scholen in het museum. In het park wat naast het museum lag moesten we wachten tot de brandweer alles veilig vond. Toen het museum weer in waar ik veel tijd heb doorgebracht. Daarna naar het nieuw hostel waar ik erachter kwam dat ik iets was vergeten in het museum. Ik ben dus snel terug gelopen naar het museum waar ze het gelukkig nog hadden. Onderweg terug naar het hostel langs een monument gelopen voor alle mensen die zijn overleden tijdens de aardbeving van 2011. Dit waren 185 mensen waarvoor ieder persoon een witte stoel was neergezet. Deze stoelen waren allemaal anders. Heel indrukwekkend. Doorgelopen en ik kwam toen langs de nieuw kathedraal van Christchurch die voor een deel van karton is gemaakt. Jammer genoeg kon ik niet naar binnen want ze waren net dicht. In het hostel aangekomen mijn eten gekookt. In het hostel hebben ze een computer dus heb ik wat mailtjes gestuurd en daarna ben ik gaan slapen.

Dag 27: Christchurch
Vandaag lekker kunnen uitslapen. Na een ontbijt op pad naar de nieuwe kathedraal die voor een deel van karton was gemaakt. Ik ben hier ook binnen geweest en het zag er erg mooi uit. Erg licht en bij de ingang allemaal verschillende kleuren. Erg mooi! Toen naar het art gallery van Christchurch. Hier hadden ze veel verschillende tentoonstellingen waarbij een paar maar met echte kunst zoals fotografie of op een doek. De rest was kunst met beeld of geluid. Ik vond het museum wel leuk maar een bepaalde tentoonstelling vond ik verschrikkelijk omdat deze ging  over geluid waarbij ze stroomdraden in een bepaalde vorm hadden gelegd en aangesloten op een versterker. Een heel irritant zoem geluid krijg je hiervan. Na de art gallery verder gegaan met de Streetart route. Naar de kunstwerken die ik nog niet had gezien. Onderweg kwam ik weer bij de Canterbury museum en kwam erachter dat ik een tentoonstelling nog helemaal niet had gezien. Deze ben ik gaan bekijken. Daarna ben ik wat boodschappen gaan doen. Vanaf de supermarkt teruggelopen naar het hostel. Waar ik mijn eten van gisteren heb opgewarmd. Toen ik ging zitten werd er aan mij gevraagd of ik Kreeft wilde omdat deze over was van een andere maaltijd. Ook hadden ze een soort hamburger gemaakt van een soort slak die veel in Nieuw Zeeland voorkomt. Ik heb dus heerlijk gegeten! Daarna in mijn dagboek gewerkt en gedoucht. Toen naar bed.

Dag 28: Christchurch
Vandaag uitgeslapen en op pad in Christchurch. Ik moet nog twee dingen zien van de Streetart kunstwerken dus daar ben ik als eerst naartoe gegaan. Het eerste kunstwerk was een monument voor de slachtoffers van 11 september. Ze hadden een kunstwerk gemaakt met de stalen balken van een van de Twin Towers. Erg mooi! Toen naar een park gelopen met een erg mooie botanische tuin. Hierbij hadden ze ook een rozentuin en een aantal kassen met veel mooie bloemen. Daarna teruggelopen naar het centrum en naar het re-start winkelcentrum. Dit is een winkelcentrum met winkels in containers. Ook zijn er kraampjes in dat winkelcentrumpje. Ik heb hier rondgelopen en gekeken wat ze allemaal verkochten. Toen op pad Nasr het laatste kunstwerk van alle Streetart in Christchurch. Deze kon ik niet vinden tot ik door een constructie keek die ze aan het bouwen waren. Ik kon hem toen maar voor de helft zien. Het kunstwerk was in de buurt bij de supermarkt dus heb gelijk wat boodschappen gedaan. Daarna teruggelopen naar het hostel via de kathedraal van karton. Daar heb ik eten gekookt en tot laat in de avond gekaart. Ik weet niet hoe het spel heet maar het was erg leuk. Toen naar bed.

Dag 29: Christchurch
Lekker uitgeslapen en mijn was gewassen en gedroogd. Daarna mijn tas goed ingepakt en alle spullen die ik nog nodig heb uit mijn tas gehaald. Toen ik alles had ingepakt brood gesmeerd en op pad in Christchurch. Weer naar het centrum gelopen en daar wat spulletjes en kaarten gekocht. Daarna kwam ik erachter dat er een andere art gallery in Christchurch is dus ben ik daar naartoe gelopen en heb ik binnen gekeken. Ik vond er niet veel aan omdat het best wel gekke beelden waren. Daarna naar het mooie park gelopen en erachter gekomen dat ze allemaal kunstwerken in het park hadden. Ik heb deze kunstroute gelopen en vond het erg leuk. Daarna terug naar het hostel waar ik mijn laatste eten heb gegeten want morgen ga ik naar Melbourne! Heb hier ontzettend veel zin in! Na het inpakken van mijn tas met mijn ouders, Sascha en Maaike en de kinderen gepraat. Super gezellig en erg leuk om iedereen weer een keer gesproken te hebben. Daarna nog wat dingen voor morgen geregeld zoals kijken hoe ik vanuit de luchthaven naar het centum van Melbourne kom. Daarna ben ik gaan slapen.

1. Bert plaizier:
    4 maart 2017
    Weer een leuk reisverslag Robin, erg veel indrukken doe je op joh! Nog heel veel plezier!!
  2. Corvanhuis:
    4 maart 2017
    leuke verhalen robbin,heb je behoorlijk wat tijd in gestoken maar heeeeel leuk,