Eindelijk een Kiwi!

27 februari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Dag 17 van Wanaka naar Queenstown:

Vandaag vroeg opgestaan om te bellen met mijn ouders en zussen. Heel fijn om die weer een keer gesproken te hebben. Daarna mijn tas ingepakt en op weg naar Queenstown. Na 5 minuten gestopt voor een activiteit namelijk puzzle world of een wandeling van een uur. Ik heb toen gekozen voor de wandeling die je bracht naar de top van Mt. Iron. Daar had je een prachtig uitzicht over de verschillende meren en bergen in het gebied. Wij zijn toen teruggelopen en verder gereden naar een plek waar je kon bungy jumpen. Hier zijn de eerste commerciële bungy jumps voor het publiek gestart. Bij aankomst kregen we een filmpje te zien en daarna kon je de keuze maken. Doe je het wel of niet. Ik heb dit niet gedaan maar het was wel erg leuk om mensen naar beneden te zien springen. Iemand van ons had het wel gedaan. Wij hebben op hem gewacht. Toen de bus weer in en 20 minuten later kwamen we aan in Queenstown. Dit is 'the capitol adventure city of the world'. Je kunt hier van alles en nog wat doen. Bij aankomst ingecheckt bij nomads en toen even wat gegeten. Ik ben met een groepje de stad gaan verkennen en heb ook gelijk een wandeling door het park gemaakt. Daarna inkopen gedaan en met onze inkopen in het park wat gedronken. Terug naar het hostel waar ik wat spullen heb gedropt en toen meegedaan aan de kroegentocht die onze begeleiders hadden georganiseerd. Hier zat ook een maaltijd bij die we bij de eerste bar kregen. Bij de tweede bar hadden ze een aantal pooltafels waar we heerlijk hebben gepoold. In de derde bar speelde een bandje. Heel erg gezellig! Op een bepaald moment vond ik het genoeg geweest en ben ik teruggelopen naar het hostel waar ik heb gedoucht. Daarna slapen want morgen naar de Millford Sound!

Dag 18 van Queenstown naar Millford Sound naar Invergargil:

Vandaag vroeg opgestaan en mijn tanden gepoetst en geschoren. Daarna uitgecheckt en gewacht op de bus die ons naar Millford Sounds zou brengen. Toen deze kwam gebeurde er naast de bus een ongeluk met een auto die achteruit op een andere auto reed. Gelukkig alleen een beetje blikschade aan beide auto's. Eenmaal ingecheckt bij de buschauffeur gingen we op pad. Onze eerste stop was bij een wegrestaurant waar je iets te eten kon halen. Je had hier niet veel tijd om je brood te smeren dus dat was wel jammer. Daarna door met de reis en gestopt bij de Misty Mountains van de Hobbit. Niet kort daarna bij een Mirror Lake gestopt. Wij waren toen bijna bij de Millford Sounds maar eerst moesten we nog een tunnel door. Eenmaal door de tunnel gekomen hadden we een geweldig uitzicht op het begin van de Millford Sound. Even gestopt voor een foto en doorgereden naar de ferry's. Bij de ferry's aangekomen kregen we een kaartje en werd er tegen ons gezegd dat we naar pier 5 moesten gaan. Hier hebben we ons gemeld met onze pasje en toen aanboord naar het hoogste dek. Hier kon je namelijk alles erg goed zien. Het weer was op dat moment redelijk. Tijdens het varen kregen we informatie over de Millford Sound bijvoorbeeld dat de eerste laag water zoet water is van de regen en dat deze laag wel 16 meter diep kan zijn. De rest is zeewater van de Abel Tasman zee. Aan ons is uitgelegd dat iemand uit Wales de Millford Sound heeft ontdekt toen hij ging schuilen voor een storm. Ook is ons het verschil tussen een Sound en een Fjord uitgelegd. Een Fjord is namelijk uitgehouden door een gletsjer en een Sound is een ondergelopen stuk land doordat de zee is gestegen en is daardoor vaak erg ondiep in vergelijking met een fjord. De Millford Sound was heel erg mooi en ontzettend hoog. Ook erg gek om te bedenken dat daar gewoon bomen groeien op een rots. Dit komt omdat het op Millford Sound het meeste regent in het zuiden van Azië. Toen we bijna aan het einde waren van de Millford Sound en zouden omkeren om terug te gaan kwam er een cruise schip langs uit jawel, Rotterdam! Tijdens de terugtocht stuurde de kapitein ons onder een van de twee watervallen waardoor we best wel nat werden. Daarna ook nog veel zeeleeuwen op een rots gezien. Bij aankomst de bus weer in en reden we uit de Millford Sound. Onderweg nog een keer gestopt bij hetzelfde wegrestaurant (er is er maar 1). Na het wegrestaurant werd de film The bucketlist opgezet die halverwege werd stopgezet want ik moest overstappen voor The Deep South tour naar Invergargil. Mijn spullen overgeladen op de andere kleinere bus en op pad. Daar kregen we een uitleg hoe de dagen eruit gaan zien en wat we allemaal gaan/ kunnen doen. Toen naar Invergargil gereden waar we laat aankwamen. Daar gegeten en nog even wat dingen uitgezocht en naar bed. Morgen lekker rustig aan.

Dag 19:Invergargil

Vandaag heerlijk uitgeslapen en begonnen met een goed bak koffie. Daarna op pad naar het Queenspark in Invergargil. Dit is een erg mooi park dat goed is bijgehouden. Ook hebben ze daar een aantal vogelkooien staan met daarin verschillende soorten Nieuw Zeelandse vogels zoals de Weka en de Kea. In het park hadden ze ook een wintertuin waarin bloemen stonden met veel verschillende kleuren. Heel erg mooi allemaal. In datzelfde park hadden ze ook nog een soort kinderboerderij maar dan met gekke dieren zoals een struisvogel en herten. Heel leuk om te zien. Daarna naar de watertoren gelopen en naar een instituut van de technologie. Deze zaten in een erg mooi gebouw. Toen doorgelopen naar een Bastille en terug naar het hostel waar ik heb gegeten. Na het eten naar het museum gegaan waar ze een tentoonstelling hadden over de jacht op walvissen, Burt Munro en de zuid Atlantische eilanden. Ook zat er aan het museum een soort reptielenhuis met maar een soort reptiel namelijk de Tuatara. Deze is bijna uitgestorven in het wild en op deze manier proberen ze hem te redden. Na het museum naar een Starbucks gelopen en een bak koffie gehaald. Deze heb ik meegenomen op mijn wandeling langs een rivier. Na de wandeling teruggelopen naar het hostel en daar Chili gekookt. Dat heerlijk opgegeten. Toen ben ik gaan douchen en heb ik aan mijn dagboek gewerkt. Daarna naar bed en morgen weer vroeg op.

Dag 20: van Invergargil naar Dunedin

Vandaag vroeg opgestaan en mijn spullen in de bus geladen. We kregen toen een uitleg hoe de dag eruit gaat zien. Onze buschauffeur (iemand die in het zuiden woont) was erg vrolijk en had er veel zin in. Na een uur rijden kwamen we bij onze eerst stop namelijk Curio Bay waar vaak dolfijnen zwemmen. Toen ik op het strand kwam zag ik wat dolfijnen zwemmen. Tegen ons was gezegd dat je met de dolfijnen kon zwemmen dus dat heb ik gedaan. Op een bepaald moment zwommen ze een meter bij mij vandaan echt heel tof! Nadat ik mijn had omgekleed gingen we naar een strand waar mogelijk pinguïns zaten maar jammer genoeg zaten die er niet. Toen doorgereden naar Cannibal Bay waar we vanaf een paar meter naar zeeleeuwen hebben gekeken die op het strand lagen. Echt heel leuk! Daarna een wandeling gedaan naar een vuurtoren waarbij je fantastisch uitzicht had over de oostkust. Ook hier zeeleeuwen gezien. Toen verder doorgereden naar Dunedin waar we een uitleg hebben gekregen van onze gids wat we allemaal konden doen. Ingecheckt bij het hostel en daar even rustig op mijn bed gezeten. Toen Dunedin in waar ik de town hall heb gezien en de art gallery. Ook de twee kerken die in Dunedin zijn heb ik gezien. Daarna doorgelopen naar het oude treinstation die van vulkanische gesteente is gemaakt ontzettend mooi! Daar de oude stoomtrein bekeken en toen naar de supermarkt om inkopen te doen. Ik ben teruggelopen naar het hostel en heb daar aan mijn dagboek gewerkt, gedoucht en naar bed.

Dag 21: van Dunedin naar Queenstown.

Vandaag moesten we de bus om 11:50 halen. Dat betekende dat we voldoende de tijd hadden om Dunedin te verkennen. Dat heb ik ook gedaan. Na een vroeg ontbijt dat we kregen van het hostel ben ik een Streetart loop route gaan doen door de stad. In Dunedin zijn allemaal kunstenaars aan het werk geweest en die hebben fantastische dingen gemaakt. Na deze route naar het oude treinstation gelopen en naar het museum van otoga (de provincie) . Deze hadden een tentoonstelling over de geschiedenis van Dunedin. Dit was een leuke tentoonstelling. Daarna rustig naar het hostel gelopen waar niet veel later de bus kwam. Toen de bus vertrok na hij ons mee naar de steilste weg op deze wereld. Ik heb deze weg beklommen en moet zeggen dat ik ze geloof. Daarna een lange rit in de bus helemaal naar Queenstown. Tijdens de rit reden we langs verschillende goud mijnen ennonze chauffeur vertelde ons dat daar nog goud in zit maar dat de materialen die je nodig hebt om te mijnen meer kosten dan het goud wat daar zit. Onderweg hadden we een tussenstop in een houthakkers plaatsje en een vruchten boerderij waar ik weer een ijsje heb gegeten met echt fruit. Dit keer met kersen. Eenmaal in Queenstown aangekomen informatie opgezocht over het paragliden en een wandeling die ik wil gaan maken. Toen de lekkerste hamburger ter wereld gekocht. Ik moest hiervoor een uur in de rij staan maar dan heb je ook wat. De ferg burger heet die. Het was een erg lekkere hamburger moet ik zeggen en had hem zo op. Daarna naar het park in Queenstown gelopen en heb ik daar op een bankje gezeten. Toen naar het hostel waar ik mijn tanden heb gepoetst en naar bed ben gegaan.

Dag 22: in Queenstown

Vandaag iets uitgeslapen. Mijn kamergenoten waren nogal onrustig tijdens de nacht en het helpt niet als iemand zijn alarm heeft aanstaan om 3:00 uur! Na een korte nacht ontbeten en wat mailtjes verstuurd. Daarna uitgecheckt en naar het volgende hostel gelopen. Ik heb daar mijn tas achtergelaten en ben bij de Starbucks een bak koffie gaan halen.      Toen in informatie kantoor binnen gelopen en daar informatie opgevraagd over paragliden. Ik had twee opties en heb er hier uiteraard 1 van gekozen om te doen. Na betaald te hebben moest ik nog een uur wachten tot ik opgehaald zou worden. Ik ben toen een rondje door het park gaan lopen en door Queenstown zelf. Daarna opgehaald met een busje en naar het ski resort in Queenstown gereden. Hier lag geen sneeuw dus het was lekker rustig. We moesten toen uit een zak een bal pakken met daarop de naam van onze piloot. Ik pakte de bal met de naam Augusto. Dit was een oude man die erg grappig was. We kregen daarna van onze piloot een tuig om met een rugzak en een zitje. Deze moesten we om doen en ondertussen deed je piloot dan de parachute goed leggen. Je wordt dan aan je piloot vastgemaakt en je piloot maakt de parachute aan hem vast. Ik kreeg toen de uitleg om naar voren te lopen en als er werd gezegd rennen dat ik dan moest rennen. Zo gezegd zo gedaan! Heel gek hoe snel je iemand vertrouwd als je zoiets geks gaat doen. Daarna heel erg genoten van het uitzicht. Ik zweefde op het hoogste punt we 4100 meter boven de grond en had een fantastisch uitzicht op de verschuilende bergen in de omgeving. Op een bepaald moment mocht ik zelf sturen. Dit kon ik doen door aan de koortjes te trekken en naar links of naar rechts te leunen. Erg gek. Daarna vroeg Augusto of hij mocht stunten. Ik vond dit goed. Hij maakte erg scherpe bochten en het leek net alsof je viel. Heel erg leuk! Daarna moest ik lopen op het moment dat Augusto dat zei want we gingen landen. De landing ging goed en stond met beide benen op de grond en weer een ervaring rijker! Daarna het busje in en terug naar Queenstown. Ik ben toen naar een volgel park gelopen met verschillende bijzondere vogels waaronder de kiwi. Net toen ik aankwam gingen ze de kiwi's voeren dus dat was erg leuk. Het verblijf van de kiwi's was helemaal donker maar ze hadden een aantal rode lampen opgehangen. Kiwi's zijn namelijk bijna blind en kunnen de kleur rood helemaal niet zien! Tijdens het voeren eindelijk een kiwi gezien. Ze waren erg actief en zaten veel met hun snavel in de grond te vroeten. Daarna de rest van het park bekeken met Kea's (slimste papegaai), de Weka (een soort kiwi), Kakariki (groene parkietachtige vogel), boeboek uil, gekko's en nog veel meer dieren. Heel erg leuk om dat te zien. Daarna naar het hostel gelopen om in te checken. Toen met mijn tassen naar mijn kamer gelopen en mijn tassen daar neergelegd en toen door het centrum van Queenstown gelopen. Daarna bij de Starbucks een bak koffie gedronken en toen naar de supermarkt om daar wat eten te kopen. Terug naar het hostel waar ik de volgende maaltijd heb gekookt: een maïskolf met rijst en opgebakken salami stukjes erg lekker! Toen naar mijn kamer waar ik mijn was heb verzameld en deze in de wasmachine heb gestopt. Daarna aan mijn dagboek gewerkt en ondertussen een keer heen en weer gelopen om mijn was in de droger te doen. Daarna mijn was opgehaald, gevouwen en in de juiste volgorde in mijn tas gelegd. Toen ben ik gaan douchen en heb ik mijn tanden gepoetst. Naar bed want morgen ga ik een lange wandeling maken en sta daarom extra vroeg op!

Dag 23: in Queenstown
Vandaag lekker uit kunnen slapen en dat heb ik ook gedaan. Toen nog wat zaken geregeld en geprobeerd te bellen met een aantal mensen. Ik ben toen uitgecheckt en mijn spullen in de luggage room gelegd. Daarna naar de gondola gelopen waar ik een gondola omhoog heb genomen. Daar even bij het observatiedeck genoten van het uitzicht. Toen door naar de Ben Lomond Path. Die je naar de top van de berg Ben Lomond neemt! Voordat je daar bent moet je een flinke steile wandeling maken. Halverwege heb je al een erg mooi uitzicht en dan weet je dat het pad nog een stuk steiler wordt. Ik ben op de top aangekomen en wat zag ik een grote wolk! Even gewacht tot de wolk weg trok en toen genieten van het uitzicht. Daar middag gegeten en weer terug naar beneden. Eenmaal daar aangekomen ben ik Luge gaan rijden. Dit is een karretje met een stuur waarmee je kunt remmen (stuur naar voren is remmen los, stuur naar je toe is remmen). Je kreeg eerst een uitleg waarbij je niets rijden en stoppen wanneer iemand dat zei. Als ze vonden dat het goed was moest je eerst een makkelijke route doen. Deze was erg leuk en hier kon je goed vaart maken. De tweede route was wat moeilijker en gad wat steile bochten in het parcour. Ook stukken waar je ineens erg naar beneden ging. Je kan echt flink hard rijden met die karretjes dus het was echt heel erg leuk. Na het luge rijden naar de gondola, om weer naar beneden te gaan. In Queenstown boodschappen gedaan en mij opnieuw ingecheckt. Inmiddels kennen ze mij bij het hostel dus dat was erg makkelijk. Daarna een rondje door het centrum van Queenstown gelopen en koekjes gekocht tijdens de cookie happy hour bij het café om de hoek van het hostel. Toen ben ik naar mijn kamer gegaan en heb ik daar rustig aan mijn dagboek gewerkt. Daarna gekookt namelijk: pesto pasta. Langs het strand gelopen en gedoucht. Naar bed na een vermoeiende dag. Morgen naar Lake Tekapo!

1. Je lieve ouders :-):
    26 februari 2017
    Ha Robin, goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Je maakt in één maand meer mee dan een ander in z'n hele leven. Geniet nog even van je laatste dagen in Nieuw Zeeland. XXX
    PS. toch wel een geruststelling dat je niet bent gaan bungy jumpen.
  2. Maaike:
    28 februari 2017
    Ik vind het ook fijn dat je in plaats van bungyjumpen bent gaan paragliden, zo veel veiliger ! Leuk om je verhalen te lezen, echt gekke vogels he, die kiwi's, ik vondhet net lijken of ze haren hadden ipv veren.
    Loes wil ook nog wat zeggen: lieve ome Robin, ik hoop dat ik je nog op de tablet zie. Ik was de grote hulp op mijn school! Ik kan al een handtekening. Dikke kus!
  3. Sjaak van Huis:
    28 februari 2017
    Wat een prachtige reis maak je en wat een belevenissen. Nog veel plezier en ik blijf je volgen. Groetjes ook van Mieke
  4. Naomi en Tom:
    28 februari 2017
    Wat doe je toch super vette dingen. Dat paragliden klinkt zeer tof! En dan al die dieren die je tegen komt. Zelfs gezwommen met dolfijnen! We lezen met veel plezier jou verhalen. Als je weer terug bent hebben we een heel weekend nodig om bij te kletsen met z'n allen en alle foto's te bekijken. Veel plezier weer met de aankomende dagen. Wij kijken weer uit naar de volgende avonturen. Groetjes Tom en Naomi.
  5. Corvanhuis:
    4 maart 2017
    Halo robbin leuk hoor die reis verslagen.
    Je hebt heel wat meegemaakt,je zal er best nog een aantal keren aan terug denken.
    Gr cor&elly