Op naar het achtste wereldwonder!

20 februari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Dag 13: van Westport naar Lake Mahinapua

Vandaag minder vroeg op namelijk 8:00 uur. Daarna mijn tandengepoetst spullen ingepakt en uitgecheckt. Toen de bus in waar we naar 40 minuten rijden weer uit gingen om een wandeling te maken langs de layerd pancake rocks. Als je  de foto's ziet snap je waarom ze zo heten. Dit was erg mooi. Daarbij was het ook erg leuk om daar wilde zeehonden te zien. Ook hadden ze op de parkeerplaats een soort kiwi vogel maar het was er geen een. Het was meer een soort eend. Na een uur de bus weer in en op naar een volgende wandeling die erg kort was maar wel een mooi uitzicht gaf over de westkust. Tijdens het rijden in de bus langs het begin van de westkust gereden een erg mooi gebied. Daarna aangekomen in een plaatsje waar we inkopen konden doen. Voor het feestje van vanavond moeten we verkleed spullen kopen. Ik heb daarom een doos geregeld, groen crêpe papier, zwarte bordjes, plakband en een schaar. Ik heb namelijk dus bus waarmee we reizen nagemaakt. Daarvoor ben ik wel eerst naar een werkplaats gegaan waar ze 'green stone' bewerken. Dit kon je zelf ook proberen voor een vergoeding. Ik heb dit gedaan en een kiwi gemaakt van 'green stone'. Na het maken van de bus nog een wandeling gemaakt naar Lake Mahinapua. Dit was erg mooi. Toen teruggelopen voor het eten (aardappelen met doperwtjes en varkensvlees en een brownie toe). Dit opgegeten in de eetzaal en daarna terug naar de kamer om ons klaar te maken voor het feest. Na dit gedaan te hebben naar het feest gegaan waar ik tegen veel mensen ben aangelopen omdat ik een stuk breder was dan normaal. Verder was er een live band die muziek speelde. Heel erg leuk.

Dag 14: van Lake Mahinapua naar Franz Jozef

Vandaag om 8:00 uur opgestaan en mij aangekleed en tandengepoetst. Toen op weg naar het strand want daar heb je een prachtig uitzicht op de gletsjers waar we naartoe gaan. Ik kon geen duik in de zee nemen vanwege de stroming dus dat is erg jammer. Weer terug naar het hostel gelopen en daar nog even gewacht tot we naar binnen mochten. Het ontbijt werd door het hostel zelf gemaakt en het waren pannenkoeken met spek. Heel erg lekker! Daarna de bus in en rijden. Onderweg gestopt bij een café waar ik een bak koffie heb gedronken. Ba de korte pauze door naar Franz Josef. Daar aangekomen kreeg ik een uitleg hoe de wandeling op de gletsjer eraan toe gaat en wat er allemaal gaat gebeuren. Heel spannend! Toen ingecheckt in het hostel waar ze een pizza party hadden. Hier doe ik aan mee met een groepje mensen. Daarna de tassen in de kamer gelegd en naar een supermarkt in de buurt gelopen en daar boodschappen gedaan. Eenmaal teruggekomen mijn kleding gewassen en ondertussen in mijn dagboek geschreven. Toen mijn. Was klaar en droog was opnieuw naar het plaatsje om geld te pinnen. Op het hostel aangekomen een kaart met wandelroutes geregeld en net de kiwi Experience gebeld om extra dagen in Queenstown te regelen en dat is gelukt! Daarna mijn was gevouwen en in mijn tas gestopt. Nog even met wat mensen gepraat en daarna naar de pizza party! Hier kregen we verschillende pizza's waar we allemaal een stukje van mochten proeven. Je mocht zoveel stukjes eten als je wilde. Daarna gekletst en gehoord wie de winnaar was van de kostuum party! Ik had niet gewonnen. Toen nog even in de bar geweest maar daar al snel weer vertrokken. Gedoucht en naar bed. Heb heel veel zin in morgen! Wandelen op een gletsjer.

Dag 15: Franz Josef

Vandaag vroeg opgestaan en mij klaargemaakt voor de wandeling op de gletsjer (warme truien, goed ingesmeerd met zonnebrand en een tas met spullen gepakt.). Aangekomen bij het centrum waar we ons moesten melden en bleek dat ze geen stroom hadden dus konden we niet betalen. Dat is erg jammer. Gewacht op een generator. Tot plots de electriciteit het weer deed en we een uur na onze eigenlijke vertrektijd vertrokken. Wij hebben toen een uitleg gekregen over het pak dat we kregen en wat we wel en niet mochten doen op de gletsjer. Van te voren zijn wij gewogen om te bepalen wie in welke helicopter moet. Van het organisatie die het regelde kreeg je schoenen, sokken, een jas, een broek, een paar wanten en een tas. In de tas zaten de ijsklemmen voor onder je schoenen. Deze mochten we toen nog niet gebruiken. Nadat we alles hadden aangetrokken, en ik
mijn fototoestel in mijn tas had gedaan om mee te nemen de gletsjer op, naar buiten waar we een uitleg kregen hoe de klemmen om onze schoenen moesten. Daarna naar het helicopterplatform gelopen waar we uitleg kregen wat we moesten doen als we de helicopter instapte (riem om en koptelefoon op tegen het geluid). Wij zaten in de tweede groep die moest vertrekken dus wij moesten even wachten. Eenmaal in de helicopter vond ik het erg spannend en ook heel gek toe we ineens in de lucht hingen en de piloot allemaal bochten maakte. We landden op de gletsjer en moesten toen onze ijsklemmen onder onze schoenen binnen. Als hè dit goed had gedaan kreeg je een stok waaraan je je vast kon houden. Toen omhoog de gletsjer op. Na een korte introductie verder gelopen en wat informatie gekregen hoe een gletsjer instaat. Het sneeuwt erg veel bovenin en die laag wordt door al het gewicht samengeperst. Deze laag schuift bij de Fox Glacier wel 4 meter op een dag (normaal 1/2 of 1 meter) dit komt doordat de berg erg stijl ligt. Het blauwe ijs is ijs dat nog niet in aanraking is gekomen met zuurstof vandaag dat de lichtstralen van de zon de licht blauwe kleur terug kaatsen. Verder is het zwarte wat je zit op de foto's zand van stenen die zijn verpulverd door de gletsjer. Bij het omhoog lopen door hele smalle openingen gelopen en steeds verder omhoog. Om sommige plekken hadden ze touwen opgehangen zodat je je daaraan vast kon houden. Op het hoogste punt erg veel foto's gemaakt. We hadden telkens een prachtig uitzicht echt super mooi! Veel kleine riviertjes op de gletsjer zelf waar we uit hebben gedronken. Toen bij een smalle doorgang een spel gedaan die onze begeleider had verzonnen namelijk de wand van de gletsjer likken en kijken of je tong blijft plakken. Niemand tong bleef plakken. Waar we toen stonden waren wanden van 30 meter hoog boven ons. Zo'n scheur gaat maar tot 1/3 van het totale diepte van het ijs dus waar we toen stond was zo'n 90 meter diep ijs. De rest van het ijs scheurt niet vanwege de hardheid. Wij zijn doorgelopen tot we bij een rotsachtig gedeelte liepen. We waren toen even uit de gletsjer maar gingen daarna er snel weer in. De tour duurde 4 uur en was erg snel voorbij voor ik het wist stonden we weer terug bij het helicopterplatform te wachten voor een helicopter (zie filmpje). Teruggevlogen met de helicopter naar de dorpje Franz Josef en daar nog even nagepraat met andere mensen van de kiwi Experience. Daarna terug naar het hostel waar ik middag heb gegeten en verschillende hostels heb geboekt. Dit ging erg langzaam omdat het internet in Nieuw Zeeland erg traag is. Daarna boodschappen gedaan en een T shirt gekocht van de Franz Josef Glacier tour. Heel erg leuk! Toen even in mijn bed gelegen en aan mijn dagboek gewerkt. Daarna een gesprek gevoerd mer een aantal mensen en op het balkon gezeten. Ik ben met een aantal mensen uit eten geweest omdat wij met een grote groep verder reizen terwijl de rest blijft. Toen nog even naar de bar waar niet veel te beleven was. Daar ook nog even gekletst en toen naar bed.

Dag 16: van Franz Josef naar Wanaka

Vanochtend vroeg op om 6:30 uur en gedoucht. Daarna uitgecheckt en op de bus gewacht. In de bus gestapt en onderweg naar een spiegel meer. Dit is een meer die als een spiegel werkt en het tegenovergestelde laat zien wat je ziet (als je begrijpt wat ik bedoel :). Hier heb ik een rondje omheen gelopen. Om het meer was een soort regenwoudachtig bos ontzettend mooi. Na de wandeling weer terug in de bus en doorgereden. Onderweg nog een keer gestopt bij een supermarkt en bij een waterval van wel 35 meter. Ontzettend mooi maar wel jammer dat de muggen het daar ook erg leuk vonden. Er waren er echt een heleboel en ben daar goed lek geprikt. Terug de bus in en nog bij een mooi uitzicht over Lake Wanaka gestopt. Dit was echt prachtig en ik hoop dat jullie op de foto's kunnen zien hoe innend groot alles is. Echt onvoorstelbaar. Aangekomen bij het hostel ingecheckt en goed gebruik gemaakt van het internet dat het dit keer wel deed. Daarna een wandeling gemaakt langs een deel van het meer en geschreven in mijn dagboek. Daarna terug baar het hostel gelopen en een salade gemaakt en deze opgegeten. Na het opeten de andere kant van het meer bekeken ook deze was erg mooi. Terug naar het hostel en daar in mijn dagboek geschreven. Toen gedoucht en naar bed gegaan. Morgen naar Queenstown om daar de Millford Sound te doen. Daar heb ik erg veel zin in.

1. Joke van der Schee:
    20 februari 2017
    Indrukwekkend, Robbin. Een prachtige reis. Ik geniet met je mee. Groet Joke.
  2. Inge:
    20 februari 2017
    Hoi Robin,
    wat leuk om je uitgebreide reisverslagen te lezen! Ik herken veel van mijn eigen reis, brengt alle leuke herinneringen weer naar boven!
    De kiwi-achtige vogel op de parkeerplaats bij de Pancake Rocks hebben wij ook gezien, dat is een Weka! De Weka is net als de kiwi een echte native bird! :)

Veel plezier nog!
    Groetjes,
    Inge
  3. Jasmijn:
    21 februari 2017
    Hoi Robin,
    leuk om je verhalen te lezen! Je hebt het enorm naar je zin zo te merken. Geniet er van!
    Groeten uit Bergen,
    Jasmijn en Marco
  4. Hennie:
    3 maart 2017
    Prachtige foto's wat een avontuur!