Cycloon Francis overleefd en in watervallen gezwommen!

15 april 2017 - Darwin, Australië

Dag 63: Darwin

Vandaag de eerste dag in Darwin waarbij ik gelijk ben gaan kijken waar de supermarkt is. Deze was makkelijk te vinden want tegenover het hostel hebben ze een winkelcentrum waar er eentje in zit. Daar wat water gekocht en brood en toen op pad naar de botanische tuinen. Onderweg een ander park tegen gekomen met allemaal monumenten voor de tweede Wereldoorlog. Darwin is namelijk een aantal keer gebombardeerd door de Japanners en daarbij zijn veel doden gevallen. Na het parkje een berichtje gekregen van Maaike. Een gesprek gevoerd over whatsapp. Daarna door naar de botanische tuin. Bij aankomst zag het er erg mooi uit met veel palm bomen. Daarna de tuin zelf in waar ze allerlei bloemen in de vorm van een slang hadden neergelegd. Verder hadden ze in de botanische tuinen ook gedeeltes zoals een woestijn en een regenwoud. Eerst het regenwoud gedeelte in geweest die erg mooi was en erg dicht begroeit. Daar een uil in een boom gezien. Echt heel leuk. Daarna naar het woestijn gedeelte met verschillende bomen die in bloei stonden en erg mooie bloemen hadden. Op de terugweg naar de ingang veel krabben gezien die in een plas water leefde. Heel grappig on dat te zien. Bij aankomst bij de ingang stonden er een aantal mensen naar een boom te kijken. Ik ben naast deze mensen gaan staan en luisterde mee wat ze allemaal zeiden. Wat bleek nou er zat een slang in de boom maar deze zat wel erg stil. Een andere vrouw vertelde ons toen dat dit een kunstwerk is van een kunstenaar en dat een slangen expert dacht dat het een echte slang was. Daar een foto van gemaakt en naar Maaike gestuurd. Toen terug naar het hostel waar veel reisbureau's in de buurt zijn. Daar heb ik mijn drie daagse reis naar het nationale park de Kakadu en Litchfield geboekt. Daarna heb ik een tijdje met Naomi gepraat via de whatsapp. Toen terug naar het parkje waar ze een observatiedeck hadden voor de zonsondergang. Ik was lekker vroeg dus zag de zon steeds een stukje verder zakken. Bij schemering kwamen de fruitvleermuizen uit de bonen en vlogen in het rond. Naast het observatiedeck zat ook een boom met blijkbaar wat vruchten die ze lekker vinden dus op een bepaald moment zaten drie fruitvleermuizen in de boom naast het observatiedeck. Heel grappig omdat de takken het gewicht van de beesten niet echt aan konden. De zonsondergang was prachtig met weer een erg mooie oranje gloed aan het einde. Daarna mijn was in de wasmachine en eten gekookt. Tijdens het eten ben ik in gesprek geraakt met een Japanner. Dat was erg leuk want hij wist niet zo goed hoe hij in Australie kon reizen. Ik heb hem daarbij geholpen en daar was hij erg blij mee. Verder hebben we een groot deel van de avond gekletst over van alles en nog wat. Daarna mijn was uit de droger gehaald en netjes opgevouwen. Toen naar bed.

Dag 64: Darwin

Vandaag naar het crocosaurus park geweest wat een dierentuin is gespecialiseerd in krokodillen. Het grappige is dat deze naast het hostel ligt. Bij binnenkomst zag je direct allemaal baby krokodillen (zoet water oftewel freshie's). Verder hadden ze 5 verblijven met zout water krokodillen (salty's). Deze kon je net zoals het aquarium in Blijdorp vanuit een koepel onder water bekijken. Dat was erg indrukwekkend omdat deze zout water krokodillen wel 5,5 tot 6 meter waren. In het park zelf deden ze ook shows zoals vissen voeren maar ook het voeren van krokodillen. Daarbij lieten ze een zout water krokodil wel een paar meter hoog de lucht in springen! Je ziet dan gelijk hoeveel kracht die beesten hebben en dat je niet gepakt moet worden door zo'n krokodil. Ook kon je zwemmen met zoet water krokodillen. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Wel zat er een stuk glas tussen hoor! Tijdens een andere show lieten ze zien hoe een slang at en waarom hij zijn kaken zo ver open kan doen. Ik moest weer even denken aan het reptielenhuis in London. Tijdens de tweede keer krokodillen voeren mocht je ook zelf een zoet water krokodil voeren door een stuk vlees boven de krokodillen te hangen met een hengel. Al met al een erg leuk park waarbij ik veel heb geleerd over krokodillen. Daarna naar het hostel en toen op pad naar de pier van Darwin waar ik niet ben aangekomen. Onderweg kwam ik namelijk een Nederlander tegen die ik had ontmoet in Alice Springs. Ik heb daarmee gelopen en gesproken over allerlei dingen. Zij zat toevallig ook in hetzelfde hostel maar jammer genoeg was dit haar laatste dag. Toen een ander meisje ontmoet waarmee ik de zonsondergang ben gaan kijken maar tijdens het kijken begon het erg te regenen en zijn we gaan schuilen onder een boom. Daar hebben we over van alles en nog wat  gekletst. Daarna terug naar het hostel waar we samen hebben gegeten. Ook zij vertrok deze dag dus toen ze was vertrokken ben ik in mijn dagboek gaan schrijven. Ik liep namelijk een aantal dagen achter dus dat moest worden ingehaald. Daarna ben ik gaan douchen en toen naar bed.

Dag 65: Darwin

Vandaag opgestaan gegeten en toen op pad. Ik ging op zoek naar een kapper die ik snel had gevonden maar die vol zat met afspraken om de hoek van die kapperssalon zag ik een bord staan die naar een andere kapper wees. Hier ben ik dus naar binnen gegaan en dat was mij wel een ervaring. De hele zaak lag vol met schelpen en koraal. De kapper was nog bezig met iemand anders maar zei dat ik kon zitten en dat hij mij zo zou helpen. Toen de man klaar was kon ik zitten in de kappersstoel. De kapper moest even naar het toilet dus gaf hij mij een tijdschrift vol met porno! Heel grappig vooral omdat ik dat helemaal niet had verwacht. Toen de kapper terug kwam uitgelegd hoe ik mijn haar wilde en dat heeft hij ook zo geknipt. Na mijn avontuur bij de kapper ben ik naar een ondergrondse olie opslag geweest die gebruikt werd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was erg leuk om te zien hoe ze de tunnel hadden gemaakt en hoe ze de olie uit de tanks kregen. De tanks waren erg lang namelijk 100 meter. Hier kon je in lopen en op de wanden hingen borden met informatie over de tunnels. Na het bombardement had Japan alle olietanks op het land geraakt en wilde de regering een veilige manier van olie opslag door tunnels. Het project was een ramp want door de hoeveelheid water in de grond storte de tunnel makkelijk in en overstroomde de tunnel snel. Ook de tanks beschadigde door al het water omdat de gingen roesten en er lekken ontstonden. Al met al geen succes. Het project kostte ook veel meer dan gepland en is eigenlijk tijdens de oorlog nooit echt in gebruik geweest. Doordat Darwin na het bombardement op pearl Harbor geëvacueerd was wist niemand in Darwin van de tunnel af. Pas in 1992 werd de tunnel opengesteld voor publiek. Na de tunnel ben ik naar het conferentiecentrum gelopen en door naar de kust waar ik een wrak zag liggen. Toen terug naar het centrum waar ik onderweg het parlement en het parlementshuis ben tegen gekomen. Ook ben ik op het survivors deck geweest wat zijn naam dankt aan het feit dat mensen die het bombardement hadden overleefd vanaf deze plaats keken naar de verwoestingen. Daarna begon het erg te regenen en te waaien. Boodschappen gedaan en toen eten gekookt. Na het eten mijn tas ingepakt en in de luggage room gelegd. De ander tas gaat mee op tour. Daarna gedoucht en aan mijn blog gewerkt. Toen naar bed want morgen vroeg op.

Dag 66: Darwin naar Kakadu

Vandaag vroeg op en beneden gewacht op mijn tour. Deze was iets later. Toen we instapte stelde de gids zich voor hij heette Keith en kon grappig genoeg Nederlands spreken omdat hij bij een uitwisseling een tijd in Nederland had gewoond. Erg leuk en onverwacht. De eerst dag was het vooral veel rijden. Onderweg gestopt bij een plek waar we zout water krokodillen konden zien in het wild. We gingen op een boot en probeerde zout waterkrokodillen te zien door ze te lokken met een stuk vlees. Tijdens de boottocht moesten we blijven zitten en mochten we niet zomaar gaan staan. Pas als dit tegen ons gezegd was. Ik zat gelukkig aan de goede kant wat alle krokodillen zijn gespot aan mijn kant. We hebben er 5 gezien en een aantal is zelfs uit het water gesprongen voor een stuk vlees. Toen door gereden naar het bord van het nationale park waar we een foto hebben gemaakt. Daarna door naar de wandeling die we zouden maken. Dit was een erg mooie wandeling langs heel veel rotstekeningen (Nourlangie rock). Deze rotstekeningen zagen er erg anders uit dan op uluru omdat ze hier makkelijker aan voedsel konden komen. Daarom konden ze meer aandacht besteden aan de rotstekeningen. Na de prachtige maar regenachtige wandeling naar het culturele centrum waar we meer uitleg hebben gekregen over de cultuur van de aboriginals in dit gebied. Zij hadden namelijk een dondergod die zorgde voor onweer. Ook hebben ze hetzelfde scheppingsverhaal als bij de Katherine gorge. Heel leuk om dat allemaal te zien. De volgende stop was het kamp waar ik mijn spullen in de tent legde en ben gaan helpen met het klaarmaken van het eten. Dit was rijst, roerbak groente met kip. Daarna tot laat in de avond verhalen aan elkaar verteld. Toen douchen en daarna slapen.

Dag 67: Kakadu

Vandaag vroeg op en ontbeten. Daarna naar een waterval (yurmikmik) waar we konden zwemmen (zonder krokodillen). Voordat we bij deze waterval konden komen moesten we over allerlei rotsen klimmen due erg glad waren vanwege de regen van gisteren. Dit was een waterval van wel 30 meter hoog. Ik heb geprobeerd om er onder te staan maar door de stroming die ontstaat door het vallende water kom je niet in de buurt. Zelfs niet als je via de rotsen probeert in de buurt te komen. Daar hebben we wat gegeten en toen naar de volgende waterval (gunlom falls). Deze was kleiner maar achter deze waterval zat een kleine tunnel. Door de hoeveelheid regen stroomde deze waterval erg snel en lukte niemand om in de tunnel te komen. Na veel keren proberen is het mij wel gelukt. De tunnel was niet erg lang of groot maar je kon wel achter de waterval zitten. Na het zwemmen zijn we naar Pinecreek gereden waar we naar de zonsondergang hebben gekeken. Weer terug naar de camping waar we hebben gebarbecued en ik voor het eerst krokodil heb geproefd. Ik vond het erg naar kip smaken. Daarna tot erg laat gekletst, gedoucht en toen gaan slapen.

Dag 68: Litchfield

Vandaag ook weer vroeg op om naar Litchfield national park te gaan. Hier zijn we naar een spring gegaan die allemaal kleine watervalletjes (buley rockhole) had. Ontzettend mooi en hier natuurlijk ook gezwommen. Na het zwemmen gegeten bij een moeras en toen naar de volgende waterval waar we ook hebben gezwommen. Dit keer waren het twee watervallen (Florence falls) waarvan een heel veel water liet vallen en de andere echt een heel stuk minder. Ik ben achter de watervallen gezwommen en dan heb je een prachtig uitzicht op het vallende water en de andere waterval. Na het zwemmen weer naar de bus om jammer genoeg terug te rijden naar Darwin. Bij aankomst in Darwin hebben we met z'n alle afgesproken in een café waar we wat zouden eten. Eerst ingecheckt en daarna gedoucht. Toen naar het café waar we heerlijk hebben gegeten en tot laat hebben gekletst. Terug naar het hostel waar ik ben gaan slapen.

Dag 69: Darwin

Vandaag vroeg op om erachter te komen dat ik lekker ziek ben. Ik heb dus een groot deel van mijn tijd in mijn bed gelegen en geslapen. Om 14:00 uur wilde ik wat boodschappen doen maar alles was dicht vanwege goede vrijdag. Dat wist ik dus niet erg vervelend. Wel fijn dat ik ziek ben op een feestdag want dan zijn veel dingen dicht en kun je toch niet veel doen. Gelukkig heb je altijd nog tankstations die open zijn maar dat was wel een stuk verder lopen. Daarna weer naar bed om vervolgens om 18:00 uur wakker te worden. Ik ben toen naar de zonsondergang gaan kijken. Deze was weer erg mooi. Ik ben toen eten gaan koken (wortelen, met gebakken aardappelen en rijst). Tanden gepoetst en vroeg naar bed.

1. Corinne:
    15 april 2017
    en nu op zoek gaan naar Australische paaseieren ;)
    geniet verder Robin.
  2. Maaike:
    16 april 2017
    Ik dacht dat je een grapje maakte over die slang, maar hij was dus echt nep!
    Ik hoop dat je alweer een beetje beter bent, groetjes van ons allemaal